De wettelijke betalingstermijn voor facturen aan zakelijke klanten en overheden bedraagt 30 dagen als u vooraf geen andere betaaltermijn bent overeengekomen met uw klant. Voor consumenten geldt geen wettelijke betalingstermijn.
Heeft u onlangs een factuur gestuurd en is deze nog niet betaald? Het is erg vervelend wanneer een klant niet betaalt binnen de wettelijke betalingstermijn. In dit artikel leggen wij uit wat de wettelijke betaaltermijnen zijn en wat voor stappen u kunt nemen als u het geld nog niet binnen heeft als de vervaltermijn van de factuur is verstreken.
De wettelijke betalingstermijn is de termijn waarbinnen een klant volgens de wet een factuur moet betalen. Of er een wettelijke betalingstermijn geldt, is afhankelijk van of uw klant een particulier, een bedrijf of een overheidsinstantie is.
Deze wettelijke regeling wordt beschreven in artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek:
“Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: a. vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen.”
Bedrijven onderling mogen wel een afwijkende betalingstermijn afspreken.
Om te voorkomen dat ondernemers lang op hun geld moeten wachten, zijn er in de wet maximale betalingstermijnen vastgelegd. Bedrijven onderling mogen een langere wettelijke betalingstermijn afspreken (dan de 30 dagen), tenzij dit voor een van beide partijen nadelig is. In dat geval zijn de partijen verplicht dit duidelijk op te nemen in het contract of bijvoorbeeld te vermelden in de algemene voorwaarden.
Voor verschillende soorten klanten gelden er verschillende maximale wettelijke betalingstermijnen. Voor overheden en grote ondernemingen die inkopen bij kleinere bedrijven gelden er namelijk strengere regels:
* Alleen als er sprake is van een wettelijke uitzonderingssituatie kan van deze maximale betalingstermijnen worden afgeweken.
Er zijn geen strakke minimale betalingstermijnen voor ondernemers onderling vastgelegd in de wet. Wel moet de minimale betaaltermijn “redelijk” zijn. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt onder andere af van het product of de dienst die geleverd is, de leveringstijd en de hoogte van het factuurbedrag.
Het is alleen mogelijk om een kortere betalingstermijn dan 30 dagen te hanteren als u dit als ondernemer vooraf afspreekt met uw klant.
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!
Voor overeenkomsten tussen bedrijven onderling geldt dus een maximale wettelijke betalingstermijn. Mits vooraf afgesproken, mag die maximaal 60 dagen zijn. Het is mogelijk om de verlengde betalingstermijn bijvoorbeeld vast te leggen in het contract of deze op te nemen in de algemene voorwaarden.
In uitzonderlijke gevallen mag er een betalingstermijn van langer dan 60 dagen overeengekomen worden. Dit is alleen toegestaan als dit voor geen van de partijen nadelig is.
De regels gelden binnen de hele Europese Unie (EU).
Voor bedrijven onderling geldt in principe het volgende:
Kleine bedrijven krijgen in Nederland extra bescherming ten opzichte van grote bedrijven. Voor grote ondernemingen die leveren aan mkb-bedrijven of aan kleine zelfstandige ondernemers zoals zzp’ers, gelden sinds maart 2022 bijvoorbeeld verkorte betaaltermijnen.
Grote ondernemingen mogen dus geen langere betalingstermijn bedingen als zij goederen of diensten afnemen van kleine ondernemers.
Grote ondernemingen zijn bedrijven die aan twee van de volgende drie eisen voldoen:
Net als voor bedrijven gelden er ook voor de overheid maximale betalingstermijnen. Een overheidsinstantie moet een factuur in principe binnen de standaard betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst betalen.
Die termijn kan alleen in uitzonderlijke gevallen worden verlengd tot 60 dagen. Dit is eigenlijk alleen het geval bij overeenkomsten die de overheid niet vaak aangaat, zoals bij de aankoop van een bedrijfspand. De overheidsinstantie moet in dat geval kunnen bewijzen dat een langere betaaltermijn gerechtvaardigd is door de aard of de eigenschappen van de overeenkomst.
Voor de overheid geldt in principe het volgende:
De wettelijke betalingstermijnen gelden niet voor particuliere klanten (consumenten). Dit betekent dat u als ondernemer zelf een betaaltermijn mag bepalen als u een factuur aan een particuliere klant stuurt.
Wel moet die betalingstermijn duidelijk op de factuur vermeld worden. Daarnaast moet u uw debiteur een “redelijke” termijn geven om de factuur te betalen. Of de vermelde betalingstermijn redelijk wordt geacht, hangt af van de wat er geleverd wordt, de prijs en manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen. 14 dagen is een gebruikelijke betalingstermijn.
Bij leveringen aan particulieren geldt dus het volgende:
De vervaldatum van de factuur is de datum waarop de betalingstermijn verstrijkt. De betalingstermijn gaat in op de dag dat de klant de factuur ontvangt. Als er een betalingstermijn van 30 dagen geldt, dan ligt de vervaldatum dus 30 dagen nadat de klant de factuur heeft gekregen.
Als de betalingstermijn van een factuur is verstreken, dan zijn er verschillende acties die u kunt ondernemen om te zorgen dat de factuur betaald wordt.
Als u na het versturen van de aanmaning geen betaling ontvangt en ook niets van uw klant hoort, dan is verstandig om een incassobureau in te schakelen. Invorderingsbedrijf heeft een geavanceerde incassostrategie ontwikkeld, waarmee we ruim 90% van de onbetaalde facturen weten te innen.
Als uw klant een factuur niet binnen de wettelijke termijn betaalt, dan mag u extra kosten in rekening brengen. Voor bedrijven geldt dat u deze bijkomende kosten direct na het verstrijken van de vervaldatum in rekening mag brengen. Particuliere klanten moet u wettelijk gezien nog 14 dagen de tijd geven om de rekening zonder extra kosten te betalen (middels een WIK-brief).
De extra kosten die u een niet betalende klant in rekening mag brengen bestaan uit:
Als een klant te laat is met betalen, dan is uw klant u invorderingskosten verschuldigd. Deze kosten zijn bedoeld om de inspanningen die de debiteur moet nemen om zijn geld te krijgen te vergoeden. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten is wettelijk vastgesteld en wordt berekend op basis van de hoogte van het te vorderen bedrag. De wettelijke incassokosten bedragen minimaal € 40 en maximaal € 6.555.
Naast de wettelijke incassokosten mag u als schuldeiser ook wettelijke rente vorderen. Hoe hoog de rente is, hangt af van of uw debiteur een particuliere klant of zakelijke klant is. Voor niet-handelstransacties (met particulieren) geldt in 2024 een wettelijke rente van 7%. Voor handelstransacties (met bedrijven) is de wettelijke rente 12,%. Deze percentages kunnen ieder half jaar wijzigen.
Is de wettelijke betaaltermijn van uw factuur overschreden? Dan is het van belang dat u snel actie onderneemt. U wilt immers niet dat de facturen zich opstapelen en dat u met extra kosten komt te zitten.
Vul daarom nu het incasso aanmeldingsformulier in of vraag een adviesgesprek aan via het onderstaande formulier. Dien uw incasso voor 16:00 uur in en wij nemen uw zaak dezelfde dag nog in behandeling!
Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op!
Wettelijke betalingstermijnen gelden in situaties waarin een klant op factuur betaalt. Dit betekent dat hij niet direct afrekent, maar dat u als leverancier achteraf een rekening stuurt. De klant heeft de wettelijke betalingstermijn om de factuur te betalen, tenzij u iets anders heeft afgesproken.
Omdat er maximale betalingstermijnen in de wet zijn opgenomen, kunnen afnemers geen onredelijk lange betalingstermijnen opdringen.
In een situatie waarin géén betalingstermijn overeengekomen is met een zakelijke klant of een overheidsinstantie geldt een betalingstermijn van 30 dagen.
Voor particuliere klanten geldt géén wettelijke betalingstermijn. Heeft u geen betaaltermijn afgesproken met een consument? Dan mag u als ondernemer zelf een redelijke termijn bepalen.
Als u regelmatig zaken doet met een klant hoeft u niet iedere keer een nieuwe betalingstermijn af te spreken (als u af wilt wijken van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen). U kunt de uw betalingstermijnen bijvoorbeeld opnemen in uw algemene voorwaarden.
Doet u zaken met grote ondernemingen waarvoor u in het verleden een betalingstermijn van langer dan 30 dagen hanteerde? Dan dient u deze sinds 1 juli 2023 aan te passen naar maximaal 30 dagen.
Als leverancier mag u niet oneindig wachten met het versturen van de factuur. Uw factuur moet uiterlijk op de 15e dag van de maand volgend op die waarin u de levering of dienst heeft verricht versturen.
De vervaldatum is de einddatum van de betalingstermijn. Het is niet verplicht om een vervaldatum op de factuur te vermelden, maar wel verstandig. Zo weet uw debiteur immers precies wanneer de betaling verricht moet zijn. Bij een particuliere klant is het in ieder geval verplicht om de betalingstermijn op de factuur te vermelden.
Lees hier meer over hoe u een rechtsgeldige factuur opstelt.
De vermelde betalingstermijn begint volgens de wettelijke regels op de dag dat uw debiteur de factuur ontvangt, dus niet op de dag dat u die verstuurt en ook niet op de dag dat u de goederen of diensten levert.
Een langere betalingstermijn dan 30 dagen dient uitdrukkelijk te worden opgenomen in een contract of in de voorwaarden die van toepassing zijn op een overeenkomst.
De wet stelt bovendien grenzen aan hoever die betalingstermijn opgerekt mag worden. In de meeste gevallen mogen ondernemers onderling langere betaaltermijnen van maximaal 60 dagen afspreken.
Bij facturen aan overheidsinstanties en zogenaamde grote ondernemingen gelden andere regels: voor hen mogen er in principe geen langere betalingstermijnen dan de wettelijke 30 dagen gehanteerd worden. Er kunnen u als ondernemer dus geen onredelijk lange betaaltermijnen opgedrongen worden door sterkere partijen.
Als de wettelijke betalingstermijn is verstreken is uw debiteur u ook wettelijke rente verschuldigd. Als u deze rente wilt claimen, dan vermeldt u die op de aanmaning.
Wanneer u uw vordering overdraagt aan Invorderingsbedrijf, brengen wij de verschuldigde wettelijke handelsrente in rekening bij uw debiteur. Onze incassospecialisten zullen ook de wettelijke handelsrente voor u incasseren.
Het niet nakomen van de (wettelijke) betalingstermijn, heeft voor u als schuldeiser verschillende negatieve gevolgen. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen als uw geld niet op tijd binnen is. Het overschrijden van de wettelijke betalingstermijn zorgt onder andere voor:
Extra werkzaamheden: als een klant niet op tijd betaalt, moet u tijd vrijmaken om achter uw geld aan te gaan. Dit is kostbare tijd die u of uw werknemers anders aan andere taken zouden kunnen besteden.
Heeft u als ondernemer zelf een factuur ontvangen? Normaal gesproken moet u een factuur binnen 30 dagen betalen. Alleen als er anders is afgesproken, geldt er mogelijk een betalingstermijn van maximaal 60 dagen.
Ontvangt u als particulier een factuur? Dan moet u betalen binnen de termijn die de leverancier op de factuur heeft gezet. Dit moet wel een “redelijke” termijn zijn.