Home PageFactuur wordt niet betaald

Mijn factuur wordt niet betaald. Wat zijn mijn opties?

Als ondernemer krijgt u er vroeg of laat mee te maken: uw factuur wordt niet betaald. Dat is nogal schrikken. U bent in goed vertrouwen een overeenkomst aangegaan en nu houdt uw klant zich niet aan de afspraken. Hoe komt u aan het geld waar u zo hard voor heeft gewerkt? Als betaling van een factuur uitblijft heeft u verschillende opties om uw geld te incasseren. Meestal kost het innen van uw openstaande facturen u helemaal niets!

Factuur niet betaald? Dien uw zaak voor 16:00 uur in en we gaan vandaag nog aan de slag.

Een herinnering sturen

Is uw factuur niet binnen de afgesproken termijn betaald? Dan is het allereerst belangrijk om zo snel mogelijk een herinnering te sturen. Misschien is uw klant de factuur simpelweg vergeten te betalen. De kans is groot dat u de betaling dan alsnog tegemoet kunt zien na een vriendelijke betalingsherinnering. 

Houd uw openstaande facturen daarom altijd nauwkeurig in de gaten. Hoe eerder u erachter komt dat uw klant niet betaalt, hoe sneller u actie kunt ondernemen. U kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruikmaken van speciale software voor debiteurenbeheer.

Krijgt u na een eerste betalingsherinnering geen reactie? Dan raden we u af om zelf een tweede betalingsherinnering te sturen. Uw klant heeft de mogelijkheid gehad om te betalen, maar blijft in gebreke. Hoe sneller u nu verdere stappen onderneemt, hoe groter de kans dat we het openstaande bedrag voor u kunnen innen. 

Een tweede herinnering geeft uw debiteur de kans om geld weg te sluizen of de benen te nemen. Als u te lang op uw geld blijft wachten, kunnen andere schuldeisers u bovendien voor zijn, wordt uw debiteur wellicht failliet verklaard en blijft er voor u niets over.

No cure, no pay incasso

Als uw klant een factuur te laat betaald heeft, kunt u een incassobureau inschakelen. Als incassobureau oefenen we druk uit op uw debiteur door hem te wijzen op zijn verplichtingen. Onze incassospecialisten zullen een officiële aanmaning sturen, maar nemen ook telefonisch contact op. Daarbij leggen we duidelijk uit dat we een gerechtelijke procedure zullen starten als het bedrag niet binnen de gestelde termijn op onze rekening staat. 

Levert u aan particuliere klanten? Dan moet u normaal gesproken eerst een WIK-brief versturen, voordat het mogelijk is een incassobureau in te schakelen. Bij Invorderingsbedrijf doen wij dat voor u. 

Bij Invorderingsbedrijf verzorgen we het buitengerechtelijke incassotraject op basis van no cure, no pay. De incassokosten worden in rekening gebracht bij uw debiteur. Lukt het ons niet om de vordering te innen in de buitengerechtelijke fase? Dan kunt u de incasso stopzetten en hoeft u niets te betalen.

Factuur wordt niet betaalt

Gerechtelijke procedure starten

Als uw debiteur na een no cure, no pay incasso nog steeds niet betaalt, bieden we u de mogelijkheid om een gerechtelijke procedure te starten. Uw klant is namelijk een overeenkomst met u aangegaan en dient zich hieraan te houden. Doet hij dat niet, dan kan de rechter hem daartoe dwingen. 

Invorderingsbedrijf kan de volledige gerechtelijke procedure voor u uitvoeren. We sturen een gerechtsdeurwaarder bij uw debiteur langs om hem te dagvaarden. Hiermee roepen we uw debiteur officieel op om voor de rechter te verschijnen. De meeste wanbetalers kiezen op dat moment eieren voor hun geld en betalen de rekening alsnog. 

Als betaling uitblijft, dan zetten we de zaak door en moet uw klant als gedaagde partij voor de rechter verschijnen. Eén van onze juristen (of een advocaat) behartigt uw belangen in de rechtszaal. Als de rechter u in het gelijk stelt, kunnen we met het vonnis van de rechter beslag laten leggen bij uw klant. 

De kosten die komen kijken bij een gerechtelijke procedure worden in de regel toegewezen aan de verliezende partij.

Conservatoir beslag

Het is vaak verstandig om voorafgaand aan een gerechtelijke procedure conservatoir beslag te laten leggen bij uw debiteur. Met een conservatoir beslag verzekeren we dat uw debiteur geen geld of goederen weg kan sluizen gedurende de juridische procedure. 

We kunnen bijvoorbeeld beslag laten leggen op inkomen, bankrekeningen of goederen. Deze worden bevroren of vasthouden zolang er conservatoir beslag op ligt. Uw debiteur kan dus niet bij zijn geld of geen gebruikmaken van zijn spullen. Zodoende is dit direct een effectief pressiemiddel. Pas als de factuur betaald is, kan uw klant weer beschikken over zijn geld of spullen. 

Als de rechter tijdens de gerechtelijke procedure in het gelijk stelt, wordt het beslag executoriaal.

Beslaglegging

Met een vonnis (uitspraak) van de rechter, kunnen we executoriaal beslag laten leggen bij uw debiteur. Als we voorafgaand conservatoir beslag hebben gelegd, kan de deurwaarder u bijvoorbeeld uitbetalen uit het inkomen of de bankrekening waar beslag op ligt. Als er nog geen beslag is gelegd, kunnen we dat nu doen. Dit beslag is direct executoriaal. Dit betekent dat het geld naar u gaat om de schuld te voldoen. In beslag genomen goederen kan de deurwaarder openbaar verkopen.

Faillissement aanvragen

Het komt vaak voor dat een wanbetalende klant stelt dat hij het geld niet heeft om de factuur te betalen. Soms heeft uw debiteur geen geld of bezittingen meer op zijn naam, of kan een deurwaarder door de beslagvrije voet geen beslag kan leggen. In dat geval kunnen we een faillissement aanvragen

Een faillissementsaanvraag is een van de sterkste drukmiddelen die we hebben. In de meeste gevallen blijkt dat de wanbetaler opeens tóch kan betalen als zijn faillissement wordt aangevraagd. Als uw debiteur failliet wordt verklaard, loopt hij immers het risico zijn bedrijf en/of al zijn bezittingen kwijt te raken. Dat wil natuurlijk niemand. 

Zodra we uw geld binnen hebben kunnen we de faillissementsaanvraag weer intrekken.

Arbitrage bij openstaande facturen

Een alternatief voor een gerechtelijke procedure is arbitrage. Dit is een alternatieve vorm van rechtspraak. Een onafhankelijke arbitragecommissie oordeelt over het conflict. De uitspraak van de arbiters is bindend.

Het voordeel van arbitrage is dat het doorgaans minder tijdrovend is dan het gerechtelijke traject. Vooral in het bedrijfsleven is arbitrage een veelgebruikt middel om zakelijke geschillen te beslechten. Arbitrage is alleen mogelijk als beide partijen hiermee instemmen. U kunt bijvoorbeeld een arbitragebeding opnemen in uw algemene of leveringsvoorwaarden.

Uw factuur laten innen?

Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Wat u vooraf kunt doen

    Algemene voorwaarden opstellen

    Het is belangrijk om duidelijk afspraken te maken met uw klant en deze duidelijk vast te leggen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen in uw leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden. Hierin neemt u zaken als de annuleringsvoorwaarden, garantiebepaling en betalingsvoorwaarden op. 

    Als u geen aparte betaaltermijn (de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn) afspreekt is die standaard 30 dagen. Als u levert aan zakelijke klanten kunt u die verkorten naar 14 dagen door dit in uw algemene voorwaarden op te nemen. Zo kunt u zorgen dat u sneller betaald wordt. De gemiddelde betalingstermijn ligt tussen deze 14 en 30 dagen.

    Een rechtsgeldige factuur maken

    Het is belangrijk om uw klant een rechtsgeldige factuur te sturen. Als uw factuur niet aan de vereisten voldoet, geeft u uw klant een reden om niet te betalen. Als uw facturering op orde is, verkleint u de kans op wanbetaling. Een goede factuur maken is dus erg belangrijk.

    Incassobureau inschakelen?

    Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      FAQ: Veelgestelde vragen over niet betaalde facturen

      No Cure No Pay Incasso

      Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

      • Géén succes = géén kosten
      • 100% uitkering van de hoofdsom
      • 95% slagingspercentage
      Miranda Swier
      Miranda Swier

      Mijn ervaring met dit bedrijf is zeer positief. Heel attente, vriendelijke en kundige medewerkers. Zeer klantvriendelijk. Je krijgt het gevoel dat je zaak, hoe klein relatief ook, ertoe doet. En dat er echt op wordt ingezet het op te lossen. Dat is ook gelukt. Ik raad iedereen die problemen heeft met bedrijven of webwinkels aan contact op te nemen met dit Invorderingsbedrijf. 

      Waarom 40.000 klanten u voor gingen

      Vrijblijvend advies

      Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!

       

      Koninginnegracht 14 C
      2514 AA Den Haag
      070 – 762 0330

      Fax: +3170 – 762 0335

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Neem telefonisch of per mail contact op