Mijn factuur wordt niet betaald. Wat zijn mijn opties?
Als ondernemer krijgt u er vroeg of laat mee te maken: uw factuur wordt niet betaald. Dat is nogal schrikken. U bent in goed vertrouwen een overeenkomst aangegaan en nu houdt uw klant zich niet aan de afspraken. Hoe komt u aan het geld waar u zo hard voor heeft gewerkt? Als betaling van een factuur uitblijft heeft u verschillende opties om uw geld te incasseren. Meestal kost het innen van uw openstaande facturen u helemaal niets!
Een herinnering sturen
Is uw factuur niet binnen de afgesproken termijn betaald? Dan is het allereerst belangrijk om zo snel mogelijk een herinnering te sturen. Misschien is uw klant de factuur simpelweg vergeten te betalen. De kans is groot dat u de betaling dan alsnog tegemoet kunt zien na een vriendelijke betalingsherinnering.
Houd uw openstaande facturen daarom altijd nauwkeurig in de gaten. Hoe eerder u erachter komt dat uw klant niet betaalt, hoe sneller u actie kunt ondernemen. U kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruikmaken van speciale software voor debiteurenbeheer.
Krijgt u na een eerste betalingsherinnering geen reactie? Dan raden we u af om zelf een tweede betalingsherinnering te sturen. Uw klant heeft de mogelijkheid gehad om te betalen, maar blijft in gebreke. Hoe sneller u nu verdere stappen onderneemt, hoe groter de kans dat we het openstaande bedrag voor u kunnen innen.
Een tweede herinnering geeft uw debiteur de kans om geld weg te sluizen of de benen te nemen. Als u te lang op uw geld blijft wachten, kunnen andere schuldeisers u bovendien voor zijn, wordt uw debiteur wellicht failliet verklaard en blijft er voor u niets over.
No cure, no pay incasso
Als uw klant een factuur te laat betaald heeft, kunt u een incassobureau inschakelen. Als incassobureau oefenen we druk uit op uw debiteur door hem te wijzen op zijn verplichtingen. Onze incassospecialisten zullen een officiële aanmaning sturen, maar nemen ook telefonisch contact op. Daarbij leggen we duidelijk uit dat we een gerechtelijke procedure zullen starten als het bedrag niet binnen de gestelde termijn op onze rekening staat.
Levert u aan particuliere klanten? Dan moet u normaal gesproken eerst een WIK-brief versturen, voordat het mogelijk is een incassobureau in te schakelen. Bij Invorderingsbedrijf doen wij dat voor u.
Bij Invorderingsbedrijf verzorgen we het buitengerechtelijke incassotraject op basis van no cure, no pay. De incassokosten worden in rekening gebracht bij uw debiteur. Lukt het ons niet om de vordering te innen in de buitengerechtelijke fase? Dan kunt u de incasso stopzetten en hoeft u niets te betalen.
Gerechtelijke procedure starten
Als uw debiteur na een no cure, no pay incasso nog steeds niet betaalt, bieden we u de mogelijkheid om een gerechtelijke procedure te starten. Uw klant is namelijk een overeenkomst met u aangegaan en dient zich hieraan te houden. Doet hij dat niet, dan kan de rechter hem daartoe dwingen.
Invorderingsbedrijf kan de volledige gerechtelijke procedure voor u uitvoeren. We sturen een gerechtsdeurwaarder bij uw debiteur langs om hem te dagvaarden. Hiermee roepen we uw debiteur officieel op om voor de rechter te verschijnen. De meeste wanbetalers kiezen op dat moment eieren voor hun geld en betalen de rekening alsnog.
Als betaling uitblijft, dan zetten we de zaak door en moet uw klant als gedaagde partij voor de rechter verschijnen. Eén van onze juristen (of een advocaat) behartigt uw belangen in de rechtszaal. Als de rechter u in het gelijk stelt, kunnen we met het vonnis van de rechter beslag laten leggen bij uw klant.
De kosten die komen kijken bij een gerechtelijke procedure worden in de regel toegewezen aan de verliezende partij.
Conservatoir beslag
Het is vaak verstandig om voorafgaand aan een gerechtelijke procedure conservatoir beslag te laten leggen bij uw debiteur. Met een conservatoir beslag verzekeren we dat uw debiteur geen geld of goederen weg kan sluizen gedurende de juridische procedure.
We kunnen bijvoorbeeld beslag laten leggen op inkomen, bankrekeningen of goederen. Deze worden bevroren of vasthouden zolang er conservatoir beslag op ligt. Uw debiteur kan dus niet bij zijn geld of geen gebruikmaken van zijn spullen. Zodoende is dit direct een effectief pressiemiddel. Pas als de factuur betaald is, kan uw klant weer beschikken over zijn geld of spullen.
Als de rechter tijdens de gerechtelijke procedure in het gelijk stelt, wordt het beslag executoriaal.
Beslaglegging
Met een vonnis (uitspraak) van de rechter, kunnen we executoriaal beslag laten leggen bij uw debiteur. Als we voorafgaand conservatoir beslag hebben gelegd, kan de deurwaarder u bijvoorbeeld uitbetalen uit het inkomen of de bankrekening waar beslag op ligt. Als er nog geen beslag is gelegd, kunnen we dat nu doen. Dit beslag is direct executoriaal. Dit betekent dat het geld naar u gaat om de schuld te voldoen. In beslag genomen goederen kan de deurwaarder openbaar verkopen.
Faillissement aanvragen
Het komt vaak voor dat een wanbetalende klant stelt dat hij het geld niet heeft om de factuur te betalen. Soms heeft uw debiteur geen geld of bezittingen meer op zijn naam, of kan een deurwaarder door de beslagvrije voet geen beslag kan leggen. In dat geval kunnen we een faillissement aanvragen.
Een faillissementsaanvraag is een van de sterkste drukmiddelen die we hebben. In de meeste gevallen blijkt dat de wanbetaler opeens tóch kan betalen als zijn faillissement wordt aangevraagd. Als uw debiteur failliet wordt verklaard, loopt hij immers het risico zijn bedrijf en/of al zijn bezittingen kwijt te raken. Dat wil natuurlijk niemand.
Zodra we uw geld binnen hebben kunnen we de faillissementsaanvraag weer intrekken.
Arbitrage bij openstaande facturen
Een alternatief voor een gerechtelijke procedure is arbitrage. Dit is een alternatieve vorm van rechtspraak. Een onafhankelijke arbitragecommissie oordeelt over het conflict. De uitspraak van de arbiters is bindend.
Het voordeel van arbitrage is dat het doorgaans minder tijdrovend is dan het gerechtelijke traject. Vooral in het bedrijfsleven is arbitrage een veelgebruikt middel om zakelijke geschillen te beslechten. Arbitrage is alleen mogelijk als beide partijen hiermee instemmen. U kunt bijvoorbeeld een arbitragebeding opnemen in uw algemene of leveringsvoorwaarden.
Uw factuur laten innen?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Wat u vooraf kunt doen
Algemene voorwaarden opstellen
Het is belangrijk om duidelijk afspraken te maken met uw klant en deze duidelijk vast te leggen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen in uw leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden. Hierin neemt u zaken als de annuleringsvoorwaarden, garantiebepaling en betalingsvoorwaarden op.
Als u geen aparte betaaltermijn (de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn) afspreekt is die standaard 30 dagen. Als u levert aan zakelijke klanten kunt u die verkorten naar 14 dagen door dit in uw algemene voorwaarden op te nemen. Zo kunt u zorgen dat u sneller betaald wordt. De gemiddelde betalingstermijn ligt tussen deze 14 en 30 dagen.
Een rechtsgeldige factuur maken
Het is belangrijk om uw klant een rechtsgeldige factuur te sturen. Als uw factuur niet aan de vereisten voldoet, geeft u uw klant een reden om niet te betalen. Als uw facturering op orde is, verkleint u de kans op wanbetaling. Een goede factuur maken is dus erg belangrijk.
Incassobureau inschakelen?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over niet betaalde facturen
FAQ: Wie betaalt de kosten voor de incasso?
Voor een incasso worden kosten in rekening gebracht. Voor de buitengerechtelijke fase worden deze direct doorberekend aan uw debiteur. Hiervoor gelden de wettelijke buitengerechtelijke incassokosten. Dit is een percentage van het te vorderen bedrag.
In de gerechtelijke fase werkt dat iets anders. De schuldeiser betaalt in eerste instantie de deurwaarderskosten, kosten voor juridische bijstand en de griffierechten. De rechter zal de verliezende partij meestal veroordelen tot het betalen van (een deel) van deze kosten.
FAQ: Hoe zit het met de btw-aangifte over een openstaande factuur?
De btw over onbetaalde facturen moet u gewoon betalen na de aangifte over het tijdvak waarin u de factuur heeft verstuurd. Lukt het u niet om de factuur uiteindelijk betaald te krijgen? De btw over oninbare facturen kunt u naderhand terugvragen bij de Belastingdienst.
FAQ: Mag ik rente in rekening brengen?
Bij een betalingsachterstand mag u volgens de wet rente rekenen over het oorspronkelijke factuurbedrag. De wettelijke rente is (in 2023) 4.00% voor niet handelstransacties en 10.50% voor handelstransacties.
FAQ: Heb ik een deurwaarder nodig?
Een incassobureau kan zelf alleen een dossier opbouwen, aanmaningen en sommaties versturen en bijvoorbeeld telefonisch of per e-mail contact opnemen met uw debiteur. Als het niet lukt om de factuur op deze manier te innen, dan kunt u een gerechtelijke procedure starten. Hiervoor moeten we een deurwaarder inschakelen. Een deurwaarder heeft speciale wettelijke bevoegdheden. Zo kan alleen een deurwaarder de dagvaarding uitbrengen. Ook heeft u een deurwaarder nodig om beslag te laten leggen bij uw klant.
Bij Invorderingsbedrijf werken we samen met de beste juristen, advocaten en deurwaarders. Zodoende kunnen we het volledige incassotraject, van de minnelijke fase tot een gerechtelijke incasso en beslaglegging voor u afhandelen.
FAQ: Factuur niet betaald zzp, wat kunt u doen?
Heeft u als zzp’er een opdracht afgerond, maar wordt de factuur niet betaald? Als kleine zelfstandige is er niets zo vervelend als facturen die niet betaald worden. U heeft immers hard gewerkt voor uw geld en moet natuurlijk ook zelf uw rekeningen betalen.
Veel zzp’ers geven de moed al snel op als een factuur niet betaald wordt, vooral als de opdrachtgever een groter bedrijf is. Een belangrijke reden daarvoor is dat kleine ondernemers denken dat een incassoprocedure erg duur is en ze toch kansloos zijn.
Dat is onterecht. U heeft recht op uw geld en gelukkig is ons rechtssysteem zo ingericht dat de buitengerechtelijke incassokosten direct worden doorberekend aan uw debiteur.
Bij Invorderingsbedrijf werken we in de buitengerechtelijke fase (alle inspanningen vóór de juridische procedure) bovendien op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat u als zzp’er niets hoeft te betalen als het ons niet lukt om de vordering te innen.
- No cure, no pay (alleen van toepassing in de buitengerechtelijke fase)
- Compleet incassotraject
- Ervaren juristen
- Binnen 5 minuten uw vordering indienen
- Uw eigen contactpersoon
- 24/7 online inzage
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Mijn ervaring met dit bedrijf is zeer positief. Heel attente, vriendelijke en kundige medewerkers. Zeer klantvriendelijk. Je krijgt het gevoel dat je zaak, hoe klein relatief ook, ertoe doet. En dat er echt op wordt ingezet het op te lossen. Dat is ook gelukt. Ik raad iedereen die problemen heeft met bedrijven of webwinkels aan contact op te nemen met dit Invorderingsbedrijf.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
- Up to date Kredietinformatie en verhaalsinformatie
- Innovatieve Order to Cash oplossingen
- Credit Control Systemen
- Credit Management Specialist
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335