Veelgemaakte fouten bij opstellen algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn een belangrijke manier om u als ondernemer te beschermen tegen wanbetaling en andere zakelijke risico’s. Helaas zien we dat ondernemers wel algemene voorwaarden opstellen, maar hier belangrijke fouten bij maken. Hierdoor zijn de algemene voorwaarden niet geldig als het erop aankomt.
In dit artikel leggen we uit wat de belangrijkste fouten zijn die gemaakt worden bij het opstellen van algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden laten opstellen
Wilt u zeker weten dat uw algemene voorwaarden rechtsgeldig en van toepassing zijn op de overeenkomst? Dan kunt u ze op laten stellen door onze juristen. Zij weten precies aan welke regels uw algemene voorwaarden moeten voldoen.
Omdat ieder bedrijf anders is, stellen we de voorwaarden geheel op maat voor u op. Zo weet u zeker dat ze feilloos aansluiten op uw bedrijfsvoering.
Vul onderstaand contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Uw algemene voorwaarden op laten stellen?
Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
9 veelgemaakte fouten bij het opstellen van algemene voorwaarden
1. Niet aangeven dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn
Als u algemene voorwaarden hanteert, dan moet u expliciet aangeven dat de voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst. Dit noemt men de informatieplicht. Als niet aan de informatieplicht voldaan wordt, dan zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing op de overeenkomst.
2. Te laat aangeven dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn
U moet niet alleen aangeven dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst, u moet dit volgens het burgerlijk wetboek ook op tijd doen. De meest gemaakte fout is dat ondernemers pas bij het versturen van de factuur verwijzen naar de algemene voorwaarden.
De wederpartij moet voorafgaand of tijdens het sluiten van de overeenkomst geïnformeerd worden over de algemene voorwaarden. U moet uw klant de kans geven om deze ook daadwerkelijk in te zien.
Als u pas op de factuur verwijst naar de algemene voorwaarden is dat dus te laat en zijn ze niet rechtsgeldig. In het geval van een conflict met uw klant kunt u dus geen beroep doen op de bepalingen die zijn opgenomen in de voorwaarden.
3. De voorwaarden niet ter hand stellen
U moet niet alleen duidelijk maken dat u algemene voorwaarden hanteert, u moet de klant ook een redelijke mogelijkheid bieden de voorwaarden in te zien.
In de meeste gevallen bent u verplicht om de voorwaarden fysiek ter hand te stellen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door ze te overhandigen voorafgaand aan het ondertekenen van het contract of het document vooraf (per aangetekende post) op te sturen.
4. De voorwaarden op de verkeerde manier overhandigen
Alleen als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, is het ook toegestaan om via een digitale weg te verwijzen naar de voorwaarden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door ze per e-mail toe te sturen of als downloadbaar bestand op de website te zetten. Een link naar een webpagina alleen is niet genoeg (behalve voor dienstverrichters); de wederpartij moet de kans hebben om het document te downloaden en op te slaan.
Komt de overeenkomst niet via elektronische weg tot stand, dan mag u de voorwaarden niet elektronisch ter inzage geven, maar moet u het document fysiek aan uw klant doen toekomen. Als u dat niet doet zijn de voorwaarden niet rechtsgeldig.
Alleen als terhandstelling niet mogelijk is, mag u de voorwaarden ter inzage leggen bij de KvK of rechtbank. Dit is bijvoorbeeld het geval bij telefonische overeenkomsten of voor overeenkomsten die op grote schaal plaatsvinden (denk aan de verkoop van treinkaartjes).
5. Onredelijke bepalingen opnemen (zwarte lijst)
Een andere veelgemaakte fout is het opnemen van bepalingen die als onredelijk worden gezien. In de zwarte lijst voor algemene voorwaarden is opgenomen welke voorwaarden altijd als onredelijk bezwarend gezien worden.
Zo mag in de algemene voorwaarden de opeisbaarheid niet worden uitgesloten. Een dergelijke bepaling waarin de gebruiker de toegezegde prestatie wordt ontzegd wordt als onredelijk bezwarend gezien. Ook mag een ondernemer niet eenzijdig prijsverhogingen doorvoeren, zelf wanprestatie beoordelen, de verjaringstermijn verkorten of abonnementen stilzwijgend verlengen.
De lijst geldt voor overeenkomsten tussen bedrijven en particulieren. Bedrijven die onderling zakendoen zijn in principe vrij om zelf te bepalen welke bepalingen er van kracht zijn.
6. Mogelijk onredelijke bepalingen opnemen (grijze lijst)
Naast de zwarte lijst bestaat er ook nog een grijze lijst voor algemene voorwaarden. Dit zijn bepalingen waarvan wordt vermoed dat ze onredelijk bezwarend zijn. Deze voorwaarden zijn niet geldig, mits u als ondernemer kunt aantonen dat ze niet onredelijk bezwarend zijn.
Op de grijze lijst staan onder andere bepalingen die de aansprakelijkheid van de verkoper uitsluiten. Als ondernemer mag u dus niet in de algemene voorwaarden opnemen dat u nooit een schadevergoeding hoeft te betalen.
Ook de grijze lijst geldt alleen voor consumenten en dus niet voor zakelijke klanten.
7. Botsing met inkoopvoorwaarden
Als uw wederpartij inkoopvoorwaarden hanteert, terwijl u algemene voorwaarden heeft, dan botst dat met elkaar. Dit noemt men een battle of forms. De vraag is welke voorwaarden van kracht zijn op de overeenkomst.
In principe zijn de voorwaarden waar als eerst op gewezen wordt, van toepassing. Als uw klant dus eerst kenbaar maakt dat hij inkoopvoorwaarden hanteert, dan hebben die voorrang op uw algemene voorwaarden, tenzij u de inkoopvoorwaarden expliciet van de hand wijst.
Dit kunt u het best doen door middel van een schriftelijke afwijzing van de inkoopvoorwaarden. Hierin kunt u direct verwijzen naar uw eigen algemene voorwaarden.
8. Algemene voorwaarden niet downloadbaar
Als u een overeenkomst via digitale weg sluit, dan mag u de algemene voorwaarden ook op die manier overhandigen.
Sluit u de overeenkomst dus via e-mail, dan mag u de voorwaarden ook per e-mail sturen. Als iemand iets koopt uit uw webshop, dan mag u de voorwaarden delen via de website.
Een van de meest gemaakte fouten, is dat ondernemers wel verwijzen naar de pagina met de algemene voorwaarden, maar dat de voorwaarden niet te downloaden zijn. De wet vereist dat de voorwaarden makkelijk downloadbaar moeten zijn. Plaats daarom bijvoorbeeld een eenvoudig te downloaden pdf-bestand in de link of e-mail.
9. Geen bewijs van het laten inzien van de algemene voorwaarden
Als u algemene voorwaarden hanteert en het tot een conflict komt met de wederpartij, dan is het belangrijk dat u kunt aantonen dat uw klant de kans heeft gehad om de voorwaarden in te zien.
Zorg daarom dat de wederpartij tekent voor het akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Stuurt u de voorwaarden digitaal op? Laat uw klant dan een vakje met “ik heb kennisgenomen en accepteer de algemene voorwaarden “ (of een zin van vergelijkbare strekking) aanvinken.
Hulp van een jurist nodig?
Vul uw gegevens in en één van onze specialisten huurincasso neemt contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over fouten bij het opstellen van algemene voorwaarden
FAQ: Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn regels die van toepassing zijn op de overeenkomsten die u sluit. De regels in deze “kleine lettertjes” zijn algemeen van toepassing. In de algemene voorwaarden neemt u bijvoorbeeld op hoe en wanneer uw klanten moeten betalen, of en wanneer zij recht hebben op garantie en of uw klant mag annuleren.
FAQ: Waarvoor dienen ze?
Algemene voorwaarden dienen ervoor duidelijk vast te stellen wat voor regels er gelden voor iedere overeenkomst. Zo is dit duidelijk voor uzelf en de wederpartij.
Omdat de algemene voorwaarden algemeen van toepassing zijn, hoeft u niet telkens opnieuw alle afspraken vast te leggen.
FAQ: Zijn algemene voorwaarden verplicht?
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Toch is het wel verstandig om ze te hanteren. Ze verschaffen duidelijkheid aan de wederpartij en bieden een stukje bescherming aan u als ondernemer.
Door algemene voorwaarden op te stellen die passen bij uw bedrijfsvoering verloopt het verkoopproces makkelijker. Daarnaast staat u sterker als het tot een juridisch conflict met uw klant komt.
FAQ: Wat is het verschil met inkoopvoorwaarden?
Algemene voorwaarden hebben doorgaans betrekking op de verkoop van goederen of diensten. Inkoopvoorwaarden zijn juist de voorwaarden die een koper opstelt.
Soms komt het voor dat zowel de verkoper als de wederpartij voorwaarden hebben opgesteld. Dat noemt men een battle of forms. In principe gelden de voorwaarden waar als eerst naar wordt verwezen, behalve als de andere partij deze voorwaarden expliciet afwijst.
FAQ: Wat is het verschil met leveringsvoorwaarden?
Leveringsvoorwaarden zijn vergelijkbaar met algemene voorwaarden, maar hebben specifiek betrekking op de levering van fysieke goederen, terwijl algemene voorwaarden ook voor (digitale) diensten gebruikt worden.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
GRATIS incasso advies gehad. Vriendelijk geholpen door een slimme jurist. Heb informatie ingewonnen over een bepaalde casus. Op basis daarvan besloten geen stappen te ondernemen. Aan een eerlijk advies heb je meer dan aan een advocaat die overal maar aan begint. Kom zeker terug als ik weer wat heb.
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335