Home PageBorg vakantiewoning niet terug

Borg vakantiewoning niet teruggekregen?

Heeft u de borg die u heeft betaald voor uw vakantiehuis niet teruggekregen? U bent niet de enige. Jaarlijks zijn er honderden Nederlanders die na een fijne vakantie worden geconfronteerd met een verhuurder die weigert de betaalde borg terug te storten. In veel gevallen heeft de verhuurder hier het recht niet

toe.

Heeft u te maken met een verhuurder die de borg niet terugbetaalt? Of rekent hij een exorbitant bedrag aan extra schoonmaakkosten? Met behulp van onze specialisten staat de betaalde borg snel weer op uw rekening.

Invorderingsbedrijf kan u helpen als:

Wilt u uw borg terug?

Vul uw gegevens in en onze incassospecialisten gaan zo snel mogelijk achter uw geld aan.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Waar is de borg voor?

    Bij het huren van een vakantiehuis is het gebruikelijk om een waarborg te betalen. Die dient als dekking voor eventuele schade of vermissing van spullen. 

    Als de eigendommen van de verhuurder beschadigd of verdwenen zijn, of als hij extra kosten moet maken omdat u de woning vuil heeft achtergelaten dan kan dit met de betaalde borg verrekend worden. 

    De borg is bedoeld om ervoor te zorgen dat u als huurder verantwoordelijk omgaat met de eigendommen van de verhuurder. Laat u de vakantiewoning aan het einde van de huurperiode netjes achter, dan krijgt u de borg weer terug. 

    Dat is in ieder geval zoals het hoort te gaan. Het gebeurt echter regelmatig dat een verhuurder stelt dat u schade heeft veroorzaakt, hij extra schoonmaakkosten heeft moeten maken of dat er spullen vermist zijn. 

    Als dat daadwerkelijk het geval is, dan is dat natuurlijk eerlijk. Maar wat als u de woning heeft achtergelaten zoals die was en uw verhuurder de borg toch weigert terug te betalen?

    Regels borg vakantiehuis

    Er bestaan geen wettelijke regels die speciaal gemaakt zijn voor de borg van vakantiewoningen. Wel zijn er algemene wettelijke kaders waar de waarborgstelling aan moet voldoen.

    Hoeveel borg is gebruikelijk voor een vakantiehuis?

    Een verhuurder mag een borg vragen als hij een vakantiewoning verhuurt. Hoe hoog die borg mag zijn is niet specifiek wettelijk vastgelegd. De borg moet “redelijk” zijn, maar wat als redelijk wordt beschouwd is niet nader gespecificeerd. Wel heeft de rechter bepaald dat de waarborgsom voor een reguliere huurwoning maximaal drie maanden kale huur mag bedragen.

    Borg in huurovereenkomst

    Een verhuurder heeft dus veel vrijheid bij het bepalen van de regels omtrent de borgstelling. Wel moeten deze afspraken vooraf worden vastgelegd. Vaak doet een verhuurder dit door middel van algemene voorwaarden. Hierin staat hoe hoog de borg is, hoe en wanneer u die moet betalen en wanneer u die terugkrijgt

    U moet in de gelegenheid zijn geweest om kennis te nemen van de huurvoorwaarden voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst (het huren van de vakantiewoning).

    Is borg betalen verplicht?

    Het is in principe toegestaan om borg te vragen. Wel moet dit in de huurovereenkomst staan. 

    Heeft u een vakantiewoning geboekt, is er in de algemene (huur)voorwaarden niets opgenomen over een borg en bent u hier ook niet op een andere manier van op de hoogte gesteld? Dan is het vragen van de borg niet rechtsgeldig en bent u dus niet verplicht die te betalen.

    Uw betaalde borg terugvorderen?

    Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      Inspectieronde: maak foto’s

      Bij aankomst

      Als u de sleutel krijgt moet de verhuurder eigenlijk een rondje met u door de woning maken. Het is belangrijk om bestaande beschadigingen vast te leggen. Maak bijvoorbeeld foto’s of schrijf de beschadigingen op en laat de verhuurder hiervoor tekenen. 

      Maakt de verhuurder geen inspectieronde met u door de woning? Als uw verhuurder borg inhoudt, dan zal hij hard moeten maken dat ú de beschadigingen heeft toegebracht. Als hij vooraf niet samen met u een inspectieronde heeft gemaakt, zal hij dit lastig kunnen bewijzen. 

      Als huurder is het desondanks verstandig om zelf een rondje door het huis te maken en de accommodatie te controleren op bestaande beschadigingen. Als er een inventarisatielijst is, doet u er goed aan om deze te controleren. 

      Ontdekt u bij aankomst beschadigingen of missen er spullen die wel op de inventarisatielijst staan? Laat dit dan direct weten aan uw verhuurder. Dan kan hij u er op een later moment niet van beschuldigen dat u verantwoordelijk bent voor de schade of het ontbreken van de spullen.

      Bij uitchecken

      Soms komt (iemand namens) de verhuurder het vakantiehuisje ook controleren voorafgaand aan het uitchecken. Gaat hij tijdens de eindinspectie akkoord met hoe u de vakantiewoning achterlaat? Laat hem hier dan voor tekenen.

      Tip! Controleert de verhuurder de woning niet bij het uitchecken. Dan kunt u zelf foto’s maken van hoe u de woning achterlaat. Hoewel de bewijslast niet bij u ligt, is het toch slim om aan te kunnen tonen hoe u de woning heeft achtergelaten.

      Wanneer mag de verhuurder borg inhouden?

      Een verhuurder mag (een deel van) de borg inhouden als u de vakantiewoning niet achterlaat zoals hij van u mag verwachten. Het gedeelte van de borg dat de verhuurder inhoudt, is bedoeld om schade te herstellen of extra gemaakte kosten te vergoeden.

      Schade

      Heeft u schade veroorzaakt aan de vakantiewoning of het toebehoren van het vakantiehuis? In het geval van schade mag de verhuurder borg inhouden om deze schade te herstellen. De verhuurder moet wel kunnen bewijzen dat u de beschadigingen veroorzaakt heeft.

      Extra schoonmaakkosten

      Als u een vakantiewoning boekt, worden er vaak schoonmaakkosten in rekening gebracht voor de eindschoonmaak. In dat geval moet u de accommodatie “bezemschoon” achterlaten. Dit betekent dat er geen vuil meer rond mag slingeren en het vakantiehuis in redelijk schone staat moet verkeren. Soms staat er in de voorwaarden ook dat u zelf het beddengoed af moet halen

      Bij sommige verhuurders kunt u ervoor kiezen om op de schoonmaakkosten te besparen en de eindschoonmaak zelf voor uw rekening te nemen. In dat geval moet u bijvoorbeeld de keuken, badkamer en het toilet zelf schoonmaken. 

      Wanneer de huurder de woning niet achterlaat zoals afgesproken, dan mag de verhuurder een (klein) bedrag in rekening brengen en deze van de borg aftrekken. Dit kan bijvoorbeeld bij: 

      • Een niet leeggehaalde koelkast.
      • Verplaatst meubilair
      • Niet afgehaald beddengoed.
      • Achtergebleven afwas
      • Een open haard die niet is leeggehaald
      • Vuilnis dat niet is weggebracht
      • Vuil door huisdieren (als dit niet vooraf is gemeld)
      • Vlooien of andere parasieten veroorzaakt door huisdieren.

      Zoekgeraakte inventaris

      Ook mag de verhuurder kosten in rekening brengen voor inventaris die is verdwenen tijdens uw verblijf. Hierbij moet de verhuurder aantonen dat de spullen zijn verdwenen gedurende uw verblijf. Veel verhuurders leggen daarom een inventarislijst in het huisje. Controleer die bij aankomst. Als er al spullen weg zijn, kunt u dit aangeven en wordt u hier niet voor verantwoordelijk gehouden.

      Hoeveel borg mag de verhuurder inhouden?

      Dat een huurder borg in mag houden als er spullen verdwenen of beschadigd zijn en hij het recht heeft om extra schoonmaakkosten in rekening te brengen, wil niet zeggen dat hij zomaar uw volledige borg mag houden. 

      Het bedrag dat een verhuurder mag rekenen voor dergelijke zaken moet volgens de wet “redelijk” zijn. Dit betekent dat de prijs in verhouding moet staan tot de geleden schade. De ingehouden borg dient als vergoeding voor extra kosten die de verhuurder heeft moeten maken. Hij mag er geen winst op maken.

      Als u het niet eens bent met de ingehouden borg en het tot een rechtszaak laat komen, dan zal de rechter kijken naar wat voor prijs gebruikelijk is voor vergelijkbare kostenposten en moet de verhuurder aan de hand van bonnetjes of facturen bovendien aantonen hoeveel hij daadwerkelijk betaald heeft. 

      Brengt de verhuurder een onredelijk hoog bedrag in rekening, bijvoorbeeld voor het herstellen van schade of voor het schoonmaken van de woning? Als het om een te hoog bedrag gaat, dan kunnen we dit aanvechten bij de rechter. Samen met onze juristen (en eventueel een advocaat) tonen we de rechter dat de kosten die in rekening zijn gebracht buitenproportioneel zijn. In dat geval moet uw verhuurder het teveel in rekening gebrachte geld terugbetalen. 

      Doet hij dat niet? Dan kunnen we beslag laten leggen.

      Wanneer moet de verhuurder de borg terugbetalen?

      Zit uw vakantie erop en wacht u op uw borg? De meeste verhuurders betalen de borg direct of binnen enkele dagen terug. Als er geen specifieke termijn in de voorwaarden is opgenomen dan moet uw verhuurder de borg binnen een “redelijke” termijn terugbetalen. Als u uw borg na twee weken nog niet heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met de verhuurder. 

      Is er een maand verstreken en betaalt uw verhuurder de borg nog steeds niet? Dan kunt u terugbetaling van de borg eisen door uw verhuurder in gebreke te stellen. Hiermee geeft u uw verhuurder een laatste kans om de waarborg binnen de in de brief gestelde termijn terug te storten.

      Download de voorbeeldbrief ingebrekestelling

      Wat als uw verhuurder de borg niet teruggeeft?

      Weigert de verhuurder van uw vakantiewoning om uw borg terug te betalen? Draag de vordering over aan Invorderingsbedrijf en wij zorgen dat u uw geld terugkrijgt. 

      Dit doen we in eerste instantie op minnelijke wijze. We sturen uw verhuurder een aanmaning en nemen ook telefonisch of per e-mail en sms contact op met uw verhuurder. Daarbij voeren we de druk geleidelijk aan op. Uiteindelijk laten we weten dat we naar de rechter zullen stappen als het bedrag niet binnen de gestelde termijn binnen is en dat de kosten voor uw verhuurder daarbij flink op kunnen lopen. 

      Hiervoor kunnen we incassokosten in rekening brengen bij de verhuurder. De minnelijke procedure kost u als schuldeiser gegarandeerd niets (no cure, no pay). 

      Betaalt de verhuurder de borgsom nog steeds niet terug? Dan kunnen we (in overleg met u als schuldeiser) daadwerkelijk naar de rechter stappen. Daarbij hebben we de beschikking over juristen, advocaten en deurwaarders. 

      In het geval van een gerechtelijke procedure zal de rechter oordelen of (en hoeveel) borg uw verhuurder terug moet betalen. Met het vonnis van de rechter kunnen we indien nodig beslag laten leggen bij de verhuurder.

      De borg voor uw vakantiehuis terugkrijgen?

      Laat uw gegevens achter en we nemen direct contact met u op.

        Bent u een particulier of een onderneming?

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Incassobureau inschakelen

        FAQ: Veelgestelde vragen over borg vakantiewoning

        No Cure No Pay Incasso

        Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

        • Géén succes = géén kosten
        • 100% uitkering van de hoofdsom
        • 95% slagingspercentage

        Alstublieft,

        Uw download

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Voorbeeld ingebrekestelling

        Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.

        Download direct
        Roelie van der Veen
        Roelie van der Veen
        Nog nooit eerder tot deze aktie overgegaan maar..... Tot op de laatste cent heeft de camping mij terugbetaald. Huisje gehuurd, maar de borgsom verrekend. Daar heeft dit incassobureau op een deskundige manier een stokje voor gestoken. Geen half werk, maar gewoon doorpakken. Het heeft mij niets gekost (no cure no pay dus) want de camping heeft ook de incassokosten aan ze betaald. Eerlijk incassobureau en beter dan een advocaat (en goedkoper ook). Dikke prima

          Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

          Neem telefonisch of per mail contact op

          Dieuwertje van Muyden
          Dieuwertje van Muyden

          In een vervelende en lelijke situatie met mijn voormalig huisbaas (hij gaf een deel van de borg niet terug) was het heel fijn om steun te krijgen van deze professionals. Nadat ik de zaak aanmeldde werd hier meteen actie op ondernomen!

          Onze Incassojuristen & Adviseurs

          linkedin