Algemene voorwaarden laten opstellen
Wilt u algemene voorwaarden laten opstellen? Door duidelijke en rechtsgeldige algemene voorwaarden op te laten stellen beperkt u uw ondernemersrisico, kunt u ervoor zorgen dat klanten sneller betalen en staat u sterk in het geval van een juridisch conflict. Door het opstellen van algemene voorwaarden weten uw klanten precies wat hun rechten en plichten zijn als zij een product kopen of een dienst afnemen. U bespaart een hoop tijd, want u hoeft niet bij elke overeenkomst opnieuw afspraken te maken.
De juristen van Invorderingsbedrijf stellen uw algemene voorwaarden op maat voor u op. Zo weet u zeker dat de bepalingen rechtsgeldig zijn en feilloos aansluiten op uw manier van ondernemen.
- Opgesteld door onze juristen
- Beperken uw ondernemersrisico's
- Van kracht op al uw overeenkomsten
- Sta sterker bij eventuele geschillen
Uw algemene voorwaarden laten opstellen?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Algemene voorwaarden op laten stellen door een jurist
Wilt u algemene voorwaarden laten maken? Algemene voorwaarden beschermen u als ondernemer tegen tal van risico’s. Als u geen algemene voorwaarden hanteert, is de kans bijvoorbeeld veel groter dat uw klant een schadevergoeding kan eisen als een levering niet aankomt of als spullen beschadigd blijken. Ook als u daar zelf geen schuld aan heeft.
Daarom is het belangrijk dat uw algemene voorwaarden voldoen aan de wettelijke regels en dat er overal aan gedacht is. Algemene voorwaarden met onredelijke bepalingen, kunnen door de rechter naar de prullenbak verwezen worden.
Het is alleen niet altijd makkelijk om te begrijpen wat voor bepalingen u wel en niet op mag nemen in de voorwaarden. De wetgeving is opgesteld in juridische taal die voor mensen die niet bekend zijn met juridische zaken soms moeilijk te doorgronden is.
Daarom kunt u vaak beter een jurist inschakelen. Zo weet u zeker dat er geen belangrijke zaken ontbreken in uw algemene voorwaarden, dat zij van toepassing zijn op uw overeenkomsten, dat alle bepalingen voldoen aan de geldende regels en in lijn zijn met de laatste wetgeving.
De juristen van Invorderingsbedrijf kunnen een op maat gemaakt rechtsgeldig document opstellen. Zo weet u zeker dat u goed beschermd bent.
Algemene voorwaarden voorbeelden
Bent u op zoek naar voorbeelden van rechtsgeldige algemene voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat u uw eigen voorwaarden wilt opstellen? Selecteer de sector waarin u actief bent en vind voorbeelden van passende algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden laten controleren
Wilt u uw algemene voorwaarden zelf opstellen? Of gebruikt u standaard algemene voorwaarden die bijvoorbeeld zijn gemaakt door brancheorganisaties? Als u zelf onvoldoende juridische kennis heeft, dan is het verstandig om uw voorwaarden te laten controleren. Onze juristen kunnen uw voorwaarden voor u doornemen en waar nodig aanpassen zodat ze aansluiten op uw onderneming en voldoen aan alle geldende wetgeving.
Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn de regels die u als ondernemer van toepassing verklaart wanneer een klant een product of dienst bij u afneemt. In deze “kleine lettertjes” legt u bijvoorbeeld de betalingstermijnen, garantie- en annuleringsvoorwaarden vast.
Zoals de naam al zegt zijn deze voorwaarden algemeen van toepassing. Dat betekent dat zij gelden voor al uw overeenkomsten. Hierdoor hoeft u niet voor iedere overeenkomst opnieuw voorwaarden op te stellen.
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht maar wel erg handig. Geldende algemene voorwaarden besparen u als ondernemer een hoop tijd, bieden een hoge mate van bescherming en zorgen ervoor dat u sterk staat als het onverhoopt op een rechtszaak uitdraait met uw klant.
Het is wel belangrijk dat de algemene voorwaarden op de juiste manier zijn opgesteld en voldoen aan de wet. Het basisprincipe is dat de algemene voorwaarden redelijk moeten zijn. Als dat niet het geval is, dan kan de rechter uw voorwaarden ongeldig verklaren.
Daarom is het verstandig de voorwaarden op te laten stellen door een gespecialiseerde jurist.
Waarom algemene voorwaarden opstellen?
Het hebben van algemene voorwaarden is belangrijk omdat u uzelf met deze voorwaarden kunt beschermen tegen enkele belangrijke risico’s die komen kijken bij het ondernemerschap.
Zo kunt u strikte betalingstermijnen hanteren om te voorkomen dat u eindeloos op uw geld moet wachten. Ook kunt u een eigendomsvoorbehoud opnemen in de voorwaarden, zodat u uw spullen terug kunt halen als uw klant niet betaalt. Tevens is het mogelijk om middels uw algemene voorwaarden uw aansprakelijkheid zoveel mogelijk te beperken. Zo voorkomt u dat uw klant een enorme schadevergoeding kan eisen als er iets misgaat.
Algemene voorwaarden hebben een universeel karakter. Ze zijn op elke overeenkomst die u sluit van toepassing. U hoeft dus niet steeds opnieuw te onderhandelen over de voorwaarden die gelden bij een verkoop.
Eisen algemene voorwaarden: welke bepalingen zijn belangrijk?
Iedere onderneming is anders. Daarom is het moeilijk om algemene voorwaarden van andere bedrijven te kopiëren en die van toepassing te laten zijn op uw overeenkomsten. U verkoopt immers specifieke producten, heeft een eigen werkwijze en uiteenlopende klanten. Daarom stellen wij uw algemene voorwaarden op maat voor u op. Alle bepalingen worden zorgvuldig aangepast aan uw bedrijf en uw manier van werken.
Zaken die terugkomen in veel algemene voorwaarden zijn bijvoorbeeld:
Annuleringsvoorwaarden
In uw algemene voorwaarden kunt u vastleggen wat er gebeurt als uw klant een bestelling wil annuleren. Zo kunt u bijvoorbeeld bepalen tot wanneer uw klant een aankoop kan cancelen en of daar kosten aan verbonden zijn. U kunt ook annuleringskosten op laten nemen in de voorwaarden.
Garantiebepaling
In uw algemene voorwaarden kunt u vastleggen wat er gebeurt als uw klant een bestelling wil annuleren. Zo kunt u bijvoorbeeld bepalen tot wanneer uw klant een aankoop kan cancelen en of daar kosten aan verbonden zijn. U kunt ook annuleringskosten op laten nemen in de voorwaarden.
Eigendomsvoorbehoud
Als u geen eigendomsvoorbehoud met uw klant afspreekt, dan wordt uw afnemer eigenaar op het moment van levering. Als uw klant de factuur vervolgens niet betaalt, dan kunt u uw spullen niet meer terughalen. Daarom is het verstandig een eigendomsvoorbehoud op te nemen in uw algemene voorwaarden. Dit is een clausule die ervoor zorgt dat uw klant pas eigenaar van de geleverde spullen wordt op het moment dat die volledig betaald zijn. Als uw klant niet betaalt of failliet gaat, dan kunt u uw spullen terughalen.
Betalingsvoorwaarden
In uw voorwaarden kunt u vastleggen wat voor betalingsvoorwaarden u hanteert. Voor een consument gelden er geen wettelijke betalingstermijnen. U mag zelf een redelijke betalingstermijn bepalen. Voor zakelijke klanten geldt een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Als u wilt dat uw klanten sneller betalen, dan mag u een kortere betalingstermijn van 14 dagen in uw algemene voorwaarden opnemen.
Aansprakelijkheid
Het is niet mogelijk om alle aansprakelijkheid uit te sluiten, maar die kunt u door middel van een aansprakelijkheidsbeding wel zoveel mogelijk beperken. Dit geldt vooral als u zakelijke klanten heeft. Zo kunt u bijvoorbeeld vastleggen dat u niet verantwoordelijk bent voor indirecte schade. Ook is het mogelijk om een maximale schadevergoeding vast te leggen in uw algemene voorwaarden. Uw klanten kunnen niet meer van u eisen dan deze maximale schadevergoeding.
Van toepassing verklaren algemene voorwaarden
Uw algemene voorwaarden zijn pas van toepassing als is voldaan aan de volgende wettelijke vereisten:
- De wederpartij dient voorafgaand of tijdens het sluiten van de overeenkomst de mogelijkheid te hebben om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. Dit noemt men ook wel de informatieplicht.
- De wederpartij dient de algemene voorwaarden (impliciet) te aanvaarden.
Informatieplicht algemene voorwaarden
Voor de toepasselijkheid van uw algemene voorwaarden op een overeenkomst is het belangrijk dat de gebruiker van de algemene voorwaarden de redelijke mogelijkheid heeft gehad om van de voorwaarden kennis te nemen.
In artikel 6:233 van het Burgerlijk Wetboek (BW) staat namelijk het volgende:
“Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.”
U kunt uw klant kennis laten nemen van de voorwaarden door het document bijvoorbeeld toe te voegen aan de offerte of deze voorafgaand aan het tekenen van het contract ter beschikking te stellen. De hoofdregel is dat de algemene voorwaarden op verzoek toesturen niet voldoende is.
Als u de algemene voorwaarden eenmaal ter hand heeft gesteld, dan hoeft u dit bij een toekomstige overeenkomst niet opnieuw te doen. Uw klant heeft immers al van de algemene voorwaarden kennis genomen.
Het is overigens ook mogelijk om uw algemene voorwaarden elektronisch ter beschikking te stellen, bijvoorbeeld via e-mail, maar dit kan (als de overeenkomst niet elektronisch tot stand komt) alleen als de wederpartij hier uitdrukkelijk mee akkoord gaat.
Algemene voorwaarden deponeren
Het is niet bij alle overeenkomsten mogelijk om de voorwaarden te overhandigen aan de wederpartij. In dat geval kan ermee worden volstaan deze juridische documenten te deponeren bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel of de rechtbank en mede te delen dat ze hier ter inzage liggen en eventueel kosteloos toegezonden kunnen worden.
Dit is alleen toegestaan als terhandstelling niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij telefonische overeenkomsten. Dit is ook een manier die wordt gebruikt bij overeenkomsten die op grote schaal overeengekomen worden (denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten tussen passagiers en vervoersmaatschappijen).
Overeenkomst langs elektronische weg
Bij overeenkomsten die elektronisch worden overeengekomen, zoals bij online verkopen, is het toegestaan om de algemene voorwaarden ook elektronisch ter beschikking te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door de voorwaarden per e-mail toe te sturen of als een downloadbaar pdf-bestand op de website te zetten.
Het is belangrijk dat het document op een dusdanige manier ter beschikking wordt gesteld dat de klant het document op kan slaan en later kan controleren. Het uitsluitend tonen van de algemene voorwaarden op het scherm zonder dat het opgeslagen kan worden is niet voldoende.
Dienstverrichters
Voor dienstverrichters (in de zin van de Dienstenrichtlijn) gelden iets andere regels. Zij mogen volstaan met het doorlinken naar de algemene voorwaarden op hun website. De doorverwijzing moet wel direct de algemene voorwaarden tonen. Deze regel is onder andere van toepassing op recruitmentbureaus, handelsagenten, makelaars, juridisch adviseurs, groothandels, reisbureaus en autoverhuurbedrijven.
Uw algemene voorwaarden op laten stellen?
Rechtsgeldige voorwaarden op laten stellen die van kracht zijn op al uw overeenkomsten? Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Klant moet de algemene voorwaarden ook aanvaarden
Uw klant moet de algemene voorwaarden niet alleen kunnen inzien, hij moet ze ook aanvaarden. Dat kan overigens ook impliciet gebeuren.
Een aanvaarding kan onder andere op de volgende manieren plaatsvinden:
- door ondertekening
- door andere gedragingen
- door niet te reageren
Algemene voorwaarden laten ondertekenen
Aanvaarding door de algemene voorwaarden te laten ondertekenen biedt u de meeste zekerheid. U heeft immers zwart op wit staan dat de andere partij akkoord gaat met de voorwaarden.
Het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat de algemene voorwaarden, ondanks de handtekening van de wederpartij, toch niet geldig zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als de verwijzing naar de algemene voorwaarden niet duidelijk of onjuist is geweest.
Aanvaarding door gedragingen
Uw klant hoeft niet per se expliciet akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Uit bepaalde gedragingen kan namelijk ook afgeleid worden dat de andere partij instemt met de voorwaarden. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een mondelinge bevestiging of zelfs een hoofdknik. Het probleem is hierbij wel dat dit lastig te bewijzen is.
Geen reactie
Als u de algemene voorwaarden ter hand stelt aan uw klant, hij daar verder niet op reageert en vervolgens wel akkoord gaat met de overeenkomst, dan kan daaruit afgeleid worden dat hij de algemene voorwaarden aanvaardt. Ook het uitblijven van een reactie kan dus gelden als een aanvaarding.
Aanvaarding bij lopende handelsrelaties
Als u regelmatig zaken doet met dezelfde partij, hoeft u niet telkens de algemene voorwaarden ter hand te stellen. Bij lopende handelsrelaties mag men er sneller van uitgaan dat de wederpartij op de hoogte is van uw algemene voorwaarden. Als de voorwaarden gewijzigd worden ten opzichte van eerder gesloten overeenkomsten, moet uw klant hier uiteraard wel van op de hoogte gesteld worden. In lopende handelsrelaties kan wel verwezen worden naar de algemene voorwaarden op facturen en afleveringsbewijzen.
Uw algemene voorwaarden op laten stellen?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: veelgestelde vragen over het laten opstellen van algemene voorwaarden
FAQ: Zijn algemene voorwaarden verplicht?
Algemene voorwaarden opstellen is niet wettelijk verplicht. U staat echter een stuk sterker als u wel algemene voorwaarden heeft op laten stellen. Goede algemene voorwaarden verminderen het risico dat u loopt als ondernemer. Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te hanteren.
FAQ: Mag ik zelf algemene voorwaarden opstellen?
Iedereen mag algemene voorwaarden opstellen, u mag dit dus ook zelf doen. Het is alleen wel belangrijk dat de voorwaarden aan de wettelijke eisen voldoen. Daarom is het verstandig om de voorwaarden op te laten stellen of in ieder geval te laten controleren door een jurist.
FAQ: Wat is het verschil tussen algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden?/h3>
Leveringsvoorwaarden zijn algemene voorwaarden die specifiek gelden voor leveranciers van fysieke producten. Algemene voorwaarden kunnen ook gelden voor diensten, digitale producten, abonnementen en contracten.
FAQ: Hoe moet ik algemene voorwaarden opstellen?
Hoe u algemene of leveringsvoorwaarden moet opstellen kan verschillen afhankelijk van de aard van het bedrijf en de aangeboden producten of diensten. Hieronder staan algemene stappen die u kunt volgen om leveringsvoorwaarden op te stellen:
- Identificeer de belangrijkste risico’s.
- Bepaal de verantwoordelijkheden van zowel de klant als het bedrijf.
- Stel de voorwaarden op in duidelijke en begrijpelijke taal.
- Controleer of de voorwaarden voldoen aan de wet- en regelgeving.
- Laat de voorwaarden juridisch controleren.
- Communiceer de voorwaarden duidelijk en begrijpelijk naar de klant.
FAQ: Wat is informatieplicht algemene voorwaarden?
De informatieplicht met betrekking tot algemene voorwaarden houdt in dat een partij die algemene voorwaarden wil hanteren, de andere partij op een duidelijke en begrijpelijke manier op de hoogte moet stellen van de inhoud van deze voorwaarden. Dit betekent dat de partij die de voorwaarden hanteert, de andere partij tijdig vóór of tijdens het sluiten van een overeenkomst moet informeren over de inhoud van de voorwaarden en de wijze waarop deze kunnen worden ingezien of verkregen.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met de specifieke situatie en de wederzijdse belangen van beide partijen. Als niet aan de informatieplicht voldaan is, zijn de voorwaarden in veel gevallen vernietigbaar.
FAQ: Wat gebeurt er als er niet aan de informatieplicht is voldaan?
Volgens de wet is een beding in de algemene voorwaarden vernietigbaar als niet aan de informatieplicht wordt voldaan. Als uw klant niet op de juiste manier op de hoogte gesteld wordt van de algemene voorwaarden, dan kunt u hier dus geen beroep op doen als er een conflict ontstaat.
Hier bestaat overigens wel een uitzondering op. Volgens artikel 6:235 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek kan een “grote wederpartij” geen beroep doen op deze vernietigingsgrond. Dit betekent dus dat er bij overeenkomsten met een grote onderneming geen informatieplicht geldt.
Onder grote ondernemingen worden bedrijven verstaan die meer dan 50 mensen in dienst hebben of coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid die hun jaarrekening openbaar hebben gemaakt.
FAQ: Ik doe regelmatig zaken met dezelfde klant. Moet ik telkens opnieuw de algemene voorwaarden overhandigen?
Nee, als u regelmatig zaken doet met dezelfde partij (lopende handelsrelaties) en de voorwaarden bij de eerste overeenkomst ter hand heeft gesteld, mag u ervan uitgaan dat uw klant op de hoogte is van de geldende voorwaarden. Het is wel verstandig om op bijvoorbeeld de facturen en afleveringsbewijzen te verwijzen naar de van toepassing zijnde voorwaarden.
U kunt de voorwaarden alleen wijzigen als er een wijzigingsclausule in de oorspronkelijke voorwaarden staat. Wanneer de algemene voorwaarden gewijzigd worden, moet u uw klant hiervan op de hoogte stellen.
FAQ: Moet u de algemene voorwaarden deponeren bij de Kamer van Koophandel?
Het is mogelijk om uw algemene voorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel of de rechtbank maar dit is niet verplicht. Het uitsluitend deponeren van de algemene voorwaarden bij de KvK is ook niet voldoende om aan de informatieplicht te voldoen. Wel kunnen gedeponeerde algemene voorwaarden een bewijsfunctie hebben. U kunt bijvoorbeeld aantonen dat de voorwaarden de afgelopen tijd niet gewijzigd zijn.
Om algemene voorwaarden te deponeren, moet u aparte documenten op A4-formaat inleveren voor elke set voorwaarden en eventuele vertalingen die u heeft.
Zorg ervoor dat u de bedrijfsnaam op het document vermeldt en dat deze overeenkomt met de naam waarmee u staat geregistreerd in het Handelsregister.
FAQ: Wat is dwingend recht?
Een dwingend recht is een recht waar u niet vanaf mag wijken. Consumenten krijgen in het Nederlandse rechtssysteem een belangrijke mate van bescherming. U mag geen algemene voorwaarden opstellen die hier tegenin druisen. Zo mag u niet afwijken van de wettelijke bedenktijd.
FAQ: Toepasselijkheid algemene voorwaarden: wanneer zijn algemene voorwaarden van toepassing?
Om de algemene voorwaarden van toepasselijk te laten zijn, moet er aan twee wettelijke vereisten worden voldaan:
- De wederpartij moet instemmen met de geldigheid van de algemene voorwaarden.
- De wederpartij moet vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de informatieplicht, ofwel de mogelijkheid om kennis te nemen van de algemene voorwaarden.
FAQ: Mag ik mijn algemene voorwaarden wijzigen?
Als u doorlopend producten of diensten levert aan een klant, dan mag u de voorwaarden niet zomaar tussendoor wijzigen. U kunt de algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen als u, wanneer u de overeenkomst aangaat, direct duidelijk hebt gemaakt dat dit kan gebeuren. Dit kan bijvoorbeeld door een wijzigingsclausule in de voorwaarden op te nemen.
FAQ: Wat mag er niet in de algemene voorwaarden staan?
Er zijn verschillende bedingen die u niet in uw algemene voorwaarden op mag nemen omdat ze onredelijke bezwarend zijn. Deze onredelijke bepalingen staan op een zogenoemde zwarte lijst. Het gaat hierbij om voorwaarden die stellen dat een ondernemer zelf mag oordelen over een wanprestatie of uitsluiting van de opeisbaarheid.
Daarnaast zijn er verschillende bedingen waarvan wordt vermoed dat ze onredelijk bezwarend zijn. Deze staan op een grijze lijst. Een beding op de grijze lijst mag alleen worden opgenomen in de voorwaarden als de ondernemer kan bewijzen dat ze onredelijk bezwarend zijn.
De zwarte en grijze lijst gelden alleen voor overeenkomsten tussen ondernemingen en particulieren, niet voor ondernemingen onderling.
De Autoriteit Consument & Markt legt duidelijk uit wat er wel en niet in de voorwaarden mag staan.
FAQ: Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het opstellen van algemene voorwaarden?
Enkele veelgemaakte fouten bij het opstellen van algemene voorwaarden zijn onder andere het niet of te laat aangeven dat de voorwaarden van toepassing zijn, het niet of op de verkeerde manier ter hand stellen van de voorwaarden en (mogelijk) onredelijke bepalingen opnemen in de algemene voorwaarden.
FAQ: Wat is een battle of forms?
Het komt soms voor dat beide partijen bij het afsluiten van een overeenkomst naar hun voorwaarden verwijzen. De afnemer verwijst bijvoorbeeld naar zijn inkoopvoorwaarden, terwijl de opdrachtnemer verwijst naar zijn algemene voorwaarden. Deze voorwaarden conflicteren met elkaar. Dit noemt men een battle of forms. Als geen van beide partijen de voorwaarden van de ander afwijst, dan zijn in de regel de voorwaarden van de leverende partij van toepassing. Alleen als de afnemer de voorwaarden van de leverancier expliciet afwijst en daarbij verwijst naar zijn eigen algemene voorwaarden, zijn die laatste van toepassing.
Invorderingsbedrijf kan bogen op een uitstekende staat van dienst als het gaat om het innen van schulden. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of klik op onderstaande knop!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335