Home PageVergoeding vertraging vlucht

Vergoeding vertraging vlucht: meer dan alleen uw geld terug

Als uw vlucht wordt geannuleerd of flink vertraagd is, heeft u meestal recht op meer dan alleen uw geld terug. U kunt bijvoorbeeld aanspraak maken op een compensatie tot 600 euro en u heeft recht op een vergoeding voor de gemaakte kosten

Helaas blijkt in de praktijk dat vliegmaatschappijen lang niet altijd meewerken. U moet eindeloos mails blijven sturen, wordt afgescheept met een voucher of zit tijden op uw geld te wachten. 

Invorderingsbedrijf kan het geld waar u recht op heeft snel voor u incasseren:

Dien uw vordering voor 16:00 uur in en we gaan vandaag nog voor u aan de slag.

Uw claim indienen

Wilt u een vergoeding omdat uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd was? Is uw vlucht geannuleerd en wil de luchtvaartmaatschappij u alleen een voucher geven? Of verlangt u compensatie voor de extra kosten die u heeft moeten maken door een langdurig vertraagde of geannuleerde vlucht? 

Vliegmaatschappijen maken het u vaak erg lastig om te krijgen waar u recht op heeft. Ze beroepen zich al snel op overmacht, sturen u een tegoedbon of reageren helemaal niet. 

Dien uw vordering in dat geval bij ons in. Wij weten precies waar u juridisch gezien aanspraak op kunt maken en doen dat ook. Werkt de airline niet mee? Dan slepen we de luchtvaartmaatschappij zo nodig voor de rechter om uw geld te krijgen.

Dien uw claim direct in via ons incasso aanmeldformulier. Dit duurt nog geen 5 minuten. De buitengerechtelijke fase verloopt op basis van no cure, no pay.

Weten waar u recht op heeft?

Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Incassobureau inschakelen

    Krijgt u geld terug als uw vlucht wordt geannuleerd?

    Wordt u geweigerd in het vliegtuig (bijvoorbeeld omdat de vlucht overboekt is) of is de vlucht gecanceld? Dan heeft u er volgens de Europese regelgeving recht op uw geld terug te krijgen

    De vliegmaatschappij moet u namelijk de volgende keuzemogelijkheden bieden:

    • Terugbetaling van het ticket (binnen 7 dagen). Indien van toepassing moet u ook een gratis vlucht naar uw oorspronkelijke luchthaven van vertrek krijgen.
    • Een eerstvolgende vergelijkbare vlucht naar uw eindbestemming.
    • Een vergelijkbare vlucht op een dag die u zelf kiest.

    Als passagier mag u zelf kiezen van welke optie u gebruik wilt maken. De luchtvaartmaatschappij mag u dus niet dwingen een alternatieve vlucht te accepteren. 

    Een voucher of nieuwe vlucht mag u altijd weigeren

    Vaak moet u uw geld zelf terugvragen aan de vliegmaatschappij. Dit kunt u telefonisch, per e-mail of online formulier doen. Betaalt de airline het verschuldigde bedrag niet op tijd terug? Dan kunt u een incassoprocedure starten

    Deze regels zijn van toepassing als uw vlucht aan de vier volgende voorwaarden voldoet:

    • U heeft een los vliegticket geboekt. Dit kan via de luchtvaartmaatschappij rechtstreeks of via een online reisbureau of bemiddelaar zijn.
    • U heeft een bevestiging met reserverings- en ticketnummer.
    • De vliegreis begint in een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland óf u vloog met een airline die in één van deze landen geregistreerd is.
    • De luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert.

    Schadevergoeding

    Naast terugbetaling van uw ticket heeft u soms ook recht op een vergoeding. Zelfs als de airline een vervangende vlucht aanbiedt. Dit geldt alleen als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert en er geen sprake is van buitengewone omstandigheden én:

    • Uw vliegreis zou beginnen binnen een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland óf u zou vliegen met een in een van deze landen geregistreerde airline.
    • De luchtvaartmaatschappij u minder dan 2 weken voor vertrek heeft geïnformeerd over de annulering.
    • Er geen sprake is van overmacht.
    • Een alternatieve vlucht veel eerder of later aankomt op uw eindbestemming.

    De vergoeding voor een geannuleerde vlucht ligt tussen de 250 en 600 euro. De precieze hoogte van de compensatie is afhankelijk van de afstand.

    • Vluchten tot 1500 km: € 250 per passagier
    • Vluchten van 1500 tot 3500 km: € 400 per passagier
    • Vluchten van meer dan 1500 km binnen de EU: € 400 per passagier
    • Vluchten van  meer dan 3500 km: € 600 per passagier

    Alternatieve vluchten

    Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert mag zij u een vergelijkbare alternatieve vlucht aanbieden. Die mag niet veel eerder vertrekken of later aankomen dan uw oorspronkelijke vlucht. Hoelang dit is, hangt af van wanneer het alternatief wordt aangeboden:

    • Binnen 7 dagen voor vertrek: vertrekt maximaal 1 uur eerder en komt maximaal 2 uur later aan.
    • 7 – 14 dagen voor vertrek: vertrekt maximaal 2 uur eerder en komt maximaal 4 uur later aan

    Als de airline u een alternatieve vlucht aanbiedt die aan deze voorwaarden voldoet, heeft u geen recht op compensatie.

    Wanneer krijgt u een schadevergoeding bij vertraging vliegtuig?

    Heeft uw vlucht flinke vertraging opgelopen? Ook als uw vliegtuig vertraging heeft, kunt u vaak aanspraak maken op een schadevergoeding.

    Als u vanuit een EU-land vliegt en met meer dan 3 uur vertraging op uw bestemming aankomt heeft u (meestal) recht op compensatie. Dit geldt ook als u door vertraging uw aansluitende vlucht mist en daardoor meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt. 

    Die schadevergoeding kan oplopen tot 600 euro. Hetzelfde geldt als uw vlucht vertrekt van buiten de EU en naar de EU vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in de EU geregistreerd is.

    Als een vlucht meer dan 5 uur vertraagd is, heeft u bovendien het recht om te besluiten niet verder te reizen. U kunt uw geld in dat geval terugvragen en een terugvlucht naar uw oorspronkelijke vertrekpunt eisen.

    Hoogte vergoeding vertraagde vluchten

    Ook de hoogte van de vergoeding bij vertraging ligt tussen de 250 en 600 euro per ticket en is afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de opgelopen vertraging. 

    Lengte vlucht

    Vertraging (bij aankomst)

    Compensatie per passagier

    1500 km of minder

    meer dan 3 uur

    € 250

    Binnen EU meer dan 1500 km of tussen de 1500 km en 3500 km voor andere vluchten

    meer dan 3 uur

    € 400

    Meer dan 3500 km

    Tussen 3 en 4 uur 

    € 300

    Meer dan 3500 km

    Meer dan 4 uur

    € 600

    Vergoeding vertraging vlucht buiten EU

    Wanneer heb ik geen recht op een schadevergoeding?

    U heeft niet altijd recht op een vergoeding voor een vertraagde of geannuleerde vlucht. Zo mag er geen sprake zijn van overmacht. 

    Als de annulering of vertraging wordt veroorzaakt door een van de volgende omstandigheden heeft u geen recht op schadevergoeding:

    • U komt zelf te laat op de luchthaven.
    • Slecht weer op het vliegveld of tijdens de vlucht.
    • Stakingen op de luchthaven.
    • Gevaar op de bestemming (bijvoorbeeld bij een negatief reisadvies door oorlog of terrorisme).
    • Schade aan het vliegtuig die de luchtvaartmaatschappij niet aangerekend kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een botsing met een vogel of een voorwerp op de start- of landingsbaan.
    • Een technisch mankement door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme.
    • Bij veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld i.v.m. een bommelding of verwijdering van lastige passagier.
    • Bij medische noodgevallen.
    • Door een besluit van de luchtverkeersleiding.
    • Als u meer dan 2 weken van tevoren geïnformeerd bent over de geannuleerde vlucht.

    Als een vervangende vlucht niet meer dan 2 uur eerder of 4 uur later aankomt.

    Wat als mijn vluchttijden gewijzigd worden?

    Het komt regelmatig voor dat vluchttijden worden gewijzigd. U ontvangt dan meestal een e-mail met de nieuwe vertrek- en aankomsttijden. U hoeft die nieuwe vluchttijden niet zomaar te accepteren. Als de vluchttijden veranderd worden, kunt u ervoor kiezen uw geld terug te vragen.

    Worden de vluchttijden binnen 14 dagen voor vertrek gewijzigd. Dan heeft u ook recht op een financiële vergoeding. Dit is het geval als u: 

    • Meer dan 2 uur eerder vertrekt of 4 uur later aankomt en tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek op de hoogte wordt gesteld.
    • Meer dan 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt en 7 dagen of korter voor vertrek wordt geïnformeerd.

    Ook voor gewijzigde vluchttijden gelden deze regels alleen als u vliegt vanuit een EU-land of vliegt van buiten de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.

    Vluchttijd gewijzigd?

    Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Incassobureau inschakelen

      Compensatie voor extra kosten gecancelde of vertraagde vlucht

      Bij een langdurig vertraagde of geannuleerde vlucht wordt u vaak gedwongen om extra kosten te maken. 

      Als een vlucht meer dan 2 uur vertraagd is, heeft u daarom recht op verzorging. 

      Die verzorging bestaat uit:

      • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden. 
      • 2 e-mails, 2 faxen of 2 gratis telefoongesprekken.
      • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

      Regelt uw luchtvaartmaatschappij dit niet voor u? Dan kunt u uw luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk houden voor uw gemaakte kosten. In zowel het Verdrag van Montreal als EU Verordening 261/204 is vastgelegd dat u kosten die u heeft gemaakt door vertraging of het uitvallen van de vlucht kunt declareren bij de luchtvaartmaatschappij. 

      U kunt dus gerust een kopje koffie drinken of een maaltijd nuttigen. Vertrekt uw vlucht pas de volgende dag? Dan hoeft u niet op het vliegveld te slapen, maar kunt u een accommodatie boeken.

      Helaas komt het regelmatig voor dat airlines deze kosten weigeren te vergoeden. In dat geval kunnen wij een incassoprocedure voor u starten.

      Compensatie claimen?

      Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt contact met u op.

        Bent u een particulier of een onderneming?

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Incassobureau inschakelen

        FAQ: Veelgestelde vragen over vergoeding bij vertraging vluchten

        No Cure No Pay Incasso

        Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!

        • Géén succes = géén kosten
        • 100% uitkering van de hoofdsom
        • 95% slagingspercentage

          Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

          Neem telefonisch of per mail contact op

          Gerard Blok
          Gerard Blok

          GRATIS incasso advies gehad. Vriendelijk geholpen door een slimme jurist. Heb informatie ingewonnen over een bepaalde casus. Op basis daarvan besloten geen stappen te ondernemen. Aan een eerlijk advies heb je meer dan aan een advocaat die overal maar aan begint. Kom zeker terug als ik weer wat heb.

          Vrijblijvend advies

          Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!

           

          Koninginnegracht 14 C
          2514 AA Den Haag
          070 – 762 0330

          Fax: +3170 – 762 0335