Schade aan gehuurde vakantiewoning veroorzaakt?
Heeft u per ongeluk schade veroorzaakt aan uw vakantiewoning? Dan zal de eigenaar waarschijnlijk van u eisen dat u die schade vergoedt. Maar hoe hoog mag die schadevergoeding zijn? En wat kunt u doen als de verhuurder een veel te hoog bedrag van u eist? Op deze pagina leggen we uit wat u kunt doen als u schade aan uw gehuurde vakantiehuis heeft toegebracht, welke schade door de verzekering vergoed wordt en wat u moet doen als de verhuurder probeert een slaatje te slaan uit de situatie.
Schade aan uw vakantiewoning veroorzaakt?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Aansprakelijkheid schade aan vakantiewoning
Een ongeluk zit in een klein hoekje en een beschadiging aan uw vakantiewoning is dus zo gemaakt. U laat bijvoorbeeld een glas rode wijn over de suède bank vallen of uw kind tekent op de muren. In principe bent u als huurder aansprakelijk voor de schade die u veroorzaakt aan een vakantieverblijf. De verhuurder kan dus van u eisen dat u de schade vergoedt. Soms kunt u die schade verhalen op uw verzekering, maar lang niet altijd.
Is de verhuurder verzekerd?
Een verhuurder kan ervoor kiezen om het vakantiehuis te verzekeren met een speciale opstal- en inboedelverzekering voor recreatiewoningen. Dit is niet verplicht. Als de eigenaar dergelijke verzekeringen heeft, dan wordt bepaalde schade daardoor gedekt. Wat voor schade er precies onder de dekking valt, hangt af van welke verzekeringen de eigenaar heeft afgesloten en bij welke verzekeringsmaatschappij.
Verhuurders die een woning via platformen als Airbnb aanbieden, zijn vaak automatisch verzekerd.
Als de verhuurder geen verzekering heeft afgesloten of als de verzekering de schade niet dekt, dan zal hij de gemaakte kosten willen verhalen op de huurder.
Is de huurder verzekerd tegen schade aan een vakantiewoning?
Helaas is het voor gasten vaak moeilijk om zich goed te verzekeren tegen schade aan de inboedel van een gehuurde vakantiewoning. Sommige verzekeraars dekken schade aan gehuurde spullen namelijk niet, andere slechts beperkt.
Aansprakelijkheidsverzekering
Of de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) schade aan een vakantiewoning vergoedt, hangt af van de verzekeraar. De meeste aansprakelijkheidsverzekeringen vergoeden geen schade aan gehuurde zaken. Ook hangt het er soms af van wat voor schade er is veroorzaakt. De enige manier om te ontdekken of uw verzekering de schade aan een vakantiehuisje vergoedt, is het doorlezen van de polis.
Reisverzekering
Met een reisverzekering heeft u meer kans om schade veroorzaakt aan een vakantiehuisje vergoed te krijgen. Ook hierbij hangt het weer af van de polisvoorwaarden. De meeste reisverzekeringen vergoeden wel schade aan een accommodatie, maar slechts tot een beperkt bedrag.
In het binnen- of buitenland
Bij veel verzekeringen wordt er een onderscheid gemaakt tussen schade aan een vakantiewoning in het binnen- en buitenland. Als er bijvoorbeeld brand ontstaat in een vakantiewoning in het buitenland is dat bij vrijwel alle verzekeraars gedekt. Brandschade aan vakantiehuisjes in Nederland is daarentegen bij verschillende verzekeringsmaatschappijen uitgesloten. Over het algemeen geldt dat verzekeraars schades aan vakantiewoningen in het buitenland sneller vergoeden.
Onterechte rekening
Valt er na afloop van uw vakantie opeens een rekening op de mat met een rekening van de verhuurder omdat u schade gemaakt zou hebben? Vakantiegangers worden regelmatig geconfronteerd met rekeningen voor schade die zij niet veroorzaakt hebben of een bedrag dat niet in verhouding staat tot de veroorzaakte schade.
Vaak is het meubilair in vakantiewoningen immers al jaren oud en veel gebruikt. Hierdoor is de restwaarde meestal niet erg hoog. Als u dan een rekening van honderden euro’s krijgt voor een kras, scheur of wat vlekken is dat niet terecht.
Als dat het geval is, doet u er verstandig aan de rekening niet direct te betalen, maar de vordering te betwisten. Ook kunt u een klacht indienen bij het vakantiepark of het boekingsplatform waar u de woning heeft gehuurd.
Tevens kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie. Als de geschillencommissie u in het gelijk stelt, dan is de kans groter dat de verhuurder de claim laat vallen.
Houdt uw verhuurder voet bij stuk? Dan zal hij een incassoprocedure tegen u moeten beginnen en een gerechtelijke procedure moeten starten als u niet betaalt. Hij zal dan aan moeten tonen dat de schade door u veroorzaakt is en dat het geëiste bedrag redelijk is.
Maak een inspectieronde
Om dergelijke problemen te voorkomen, is het verstandig om bij aankomst in het vakantieverblijf eerst een inspectieronde door de woning te maken en bestaande beschadigingen vast te leggen.
Stap 1
Inspecteer de woning
Maak (in het bijzijn van de verhuurder) een ronde door de woning en bekijk of u bestaande beschadigingen kunt ontdekken. Schrijf de gebreken op en maak hier foto’s van.
Stap 2
Bestudeer de inventarisatielijst
Neem ook de inventarisatielijst door en controleer of er geen spullen ontbreken. Schrijf het wederom op als er zaken ontbreken.
Stap 3
Laat de verhuurder tekenen
Licht de verhuurder in over bestaande gebreken, laat de foto’s zien en laat de verhuurder tekenen voor de vastgestelde gebreken.
Stap 4
Uitchecken
Maak ook foto’s van hoe u de accommodatie achterlaat. Soms komt er iemand om een eindinspectie uit te voeren. Zorg dat u hierbij bent en laat diegene direct vastleggen en ondertekenen dat u de vakantiewoning in goede staat achterlaat.
Verhuurder mag borg inhouden
Als u schade maakt aan de vakantiewoning, dan heeft de verhuurder het recht om borg in te houden om deze schade te herstellen. De schade moet natuurlijk wel uw schuld zijn.
Bovendien mag uw verhuurder niet zomaar de volledige borg inhouden. Het bedrag dat de verhuurder mag rekenen, moet in verhouding staan tot de geleden schade. Daarbij wordt onder andere gekeken naar bijvoorbeeld de kosten die de eigenaar moet maken om de schade te herstellen en de restwaarde van hetgeen beschadigd is.
Weigert de verhuurder de borg terug te betalen?
Heeft u de borg van uw vakantiewoning niet teruggekregen? En heeft u helemaal geen schade veroorzaakt of is het bedrag dat uw verhuurder inhoudt onredelijk hoog? Dan kunt u Invorderingsbedrijf inschakelen om uw borg terug te vorderen.
We zullen in gesprek gaan met de verhuurder en de vordering schriftelijk terugeisen. Betaalt de verhuurder niet, dan sturen we een aanmaning. Als een dergelijke minnelijke incasso niet het gewenste effect heeft, dan kunnen we een juridische procedure voor u starten. Met een uitspraak van de rechter kunnen we uiteindelijk beslag leggen bij de verhuurder.
Uw borg terugkrijgen?
Laat uw gegevens achter en we nemen binnen een dag contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over schade aan gehuurde vakantiewoning
Wat als ik permanent in een vakantiewoning woon?
De meeste verzekeringen voor recreatiewoningen sluiten permanente bewoning in de voorwaarden uit. Als u permanent in een vakantiehuis woont, dan kunt u vaak wel een normale opstalverzekering afsluiten. De verzekeraar rekent het vakantiehuis dan als een vrijstaande woning.
FAQ: Mag de verhuurder extra schoonmaakkosten in rekening brengen?
Uw verhuurder mag schoonmaakkosten in rekening brengen voor de eindschoonmaak. Meestal staat in de voorwaarden dat u de accommodatie in dat geval bezemschoon moet achterlaten. Soms moet u ook zelf het beddengoed afhalen.
Als de huurder de woning niet achterlaat zoals in de voorwaarden is afgesproken, dan mag de verhuurder extra kosten in rekening brengen. Ook hierbij moet het in rekening gebrachte bedrag weer in verhouding staan tot het extra werk dat de verhuurder heeft.
FAQ: Hoe zit het met waterschade?
Heeft u de kraan van het bad per ongeluk open laten staan in uw vakantiewoning? Als het vakantiehuisje beschadigd is door uw fout, bent u daarvoor aansprakelijk. Of u die kosten kunt verhalen op uw verzekering, hangt af van de polisvoorwaarden.
Voor waterschade gelden vaak specifieke regels, die afwijken van andere soorten schade. Veel verzekeraars vergoeden deze schade nooit. Andere verzekeraars vergoeden de waterschade zelf wel, maar niet de schade die het water veroorzaakt aan de inboedel van het vakantiehuisje.
FAQ: Hoe hoog mag de borg voor een vakantiewoning zijn?
Een verhuurder van een vakantiewoning heeft het recht om een waarborgsom te eisen. Volgens de wet moet die borg “redelijk” zijn. Wat als redelijk wordt beschouwd is niet verder gespecificeerd.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
-
Één vast contactpersoon
(jurist of advocaat) - 100% uitkering van de hoofdsom
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.
Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.
Onze incassojuristen & specialisten
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist