Schade aan gehuurde zaken: wie is er aansprakelijk?
Heeft u per ongeluk een kras gemaakt op uw huurauto? Zijn er beschadigingen ontstaan in uw huurwoning? Of heeft u per ongeluk de televisie in uw vakantiehuisje omgestoten? Als u iets huurt van een ander dan bent u wettelijk gezien aansprakelijk voor eventuele schade. Soms wordt (een deel van) die schade wel vergoed door de verzekering.
Schade uw verhuurde spullen?
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op!
Aansprakelijkheid bij schade aan huurspullen
In principe is een huurder aansprakelijk voor schade aan de gehuurde zaken. Schade aan het gehuurde wordt niet gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering van de huurder.
Wel is het vaak mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten bij het huren van de zaak. Zo bent u bij het huren van een auto, camper of scooter meestal verplicht een aanvullende verzekering af te sluiten.
Die verzekering vergoedt veel (maar niet alle) soorten schade aan het betreffende voertuig. Daarom is het belangrijk de verzekeringsvoorwaarden in te zien voor u iets huurt.
In de huurovereenkomst staat vrijwel altijd dat de huurder schade die niet wordt gedekt door de verzekering moet vergoeden. Bovendien geldt er doorgaans een eigen risico bij een dergelijke verzekering.
Schade aan gehuurd voertuig
Als u een auto of een ander voertuig huurt, dan gaat u er bij het aangaan van de huurovereenkomst meestal mee akkoord dat u verantwoordelijk bent voor alle schade die niet onder de verzekering valt. Ook is het vaak verplicht om een aanvullende verzekering af te sluiten. Schade aan een huurauto of huurcamper is namelijk niet te verhalen op uw reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. De WA-verzekering van het voertuig dekt alleen schade aan anderen.
Bij het verhuurbedrijf kunt u de aanvullende verzekering afsluiten. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een cascoverzekering die alleen beperkte schade aan het voertuig zelf dekt, een uitgebreide allriskverzekering en een extra inzittendenverzekering.
Het is belangrijk om bij het huren van het voertuig rekening te houden met het eigen risico. Dit is het bedrag dat u altijd zelf moet betalen bij schade aan het voertuig.
Kijk voor informatie over schade aan specifiek voertuigen op de volgende pagina’s:
Schade aan huurwoning
Als een huurder schade veroorzaakt aan een huurwoning, dan is de huurder daar volgens de wet aansprakelijk voor. De huurder is verplicht het gehuurde aan het einde van de huurperiode in goede staat terug te geven. Als dat niet het geval is, dan kan de verhuurder de schade verhalen op de huurder.
Als huurder bent u alleen niet verantwoordelijk voor beschadigingen die kunnen worden gezien als normale slijtage van de woning.
Ontstaat er voor de huurder schade door renovatie van de huurwoning? Dan kan de huurder een schadevergoeding eisen.
Schade aan vakantiewoning
Ook bij het huren van een vakantiewoning bent u als huurder aansprakelijk voor schade, tenzij die door de verzekering wordt vergoed. Een verhuurder heeft de mogelijkheid om het vakantiehuis te verzekeren, maar dit is niet verplicht en dus lang niet altijd het geval.
De huurder moet de accommodatie achterlaten zoals afgesproken in de huurvoorwaarden. Als dat niet gebeurt, mag de verhuurder extra kosten, bijvoorbeeld schoonmaakkosten, in rekening brengen. Hiervoor kan hij besluiten een deel van de borg in te houden.
Bij schade aan de vakantiewoning kan de eigenaar, als die geen verzekering heeft afgesloten, van de huurder eisen dat die de schade vergoedt.
Juridisch advies?
Laat uw gegevens achter en we nemen binnen een dag contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over schade aan gehuurde spullen
FAQ: Wat is het verschil tussen lenen en huren?
Het verschil tussen lenen en huren is dat er voor lenen niet betaald wordt en voor huren wel. Hoewel het een klein verschil is, maakt het een hoop uit op het gebied van aansprakelijkheid.
Voor het huren van bijvoorbeeld een auto gelden namelijk andere regels op het gebied van aansprakelijkheid, dan wanneer u een auto leent. Als iemand een voertuig uitleent, kan hij de schade niet automatisch verhalen op degene die het geleend heeft.
Door vooraf afspraken te maken en vast te leggen over wat te doen bij schade aan het geleende, is het mogelijk om duidelijk te maken wie waarvoor verantwoordelijk is en kunnen ruzies voorkomen worden.
FAQ: Mag de verhuurder borg vragen?
Als iemand iets verhuurt, dan heeft hij het recht om een borgstelling te vragen. Als het gehuurde beschadigd raakt of gestolen wordt, dan kan de verhuurder een deel van de borg inhouden. Het bedrag dat de verhuurder inhoudt, moet in verhouding staan tot de geleden schade. De verhuurder moet bijvoorbeeld kunnen aantonen dat hij het ingehouden bedrag daadwerkelijk heeft gebruikt om de schade te herstellen.
FAQ: Wat als mijn verhuurder onterecht of te veel borg inhoudt?
Als uw verhuurder onterecht borg inhoudt of een bedrag dat niet in verhouding staat tot de geleden schade, dan kunt u dit bedrag van hem terugvragen. Betaalt de verhuurder dit bedrag niet terug, dan heeft u een vordering op hem en kunt u een incassobureau inschakelen. Als betaling uitblijft heeft u het recht het ingehouden bedrag te vermeerderen met de wettelijke rente.
FAQ: Mag u schade zelf herstellen?
Of u schade aan de gehuurde objecten zelf mag herstellen, hangt onder andere af van wat er in de voorwaarden is afgesproken. Zo staat in de huurovereenkomst bij het huren van een auto vaak dat u de verhuurder in ieder geval in moet lichten bij schade.
Als u bijvoorbeeld een vlek heeft veroorzaakt in een vakantiehuis, dan kunt u wel zelf proberen die te verwijderen.
FAQ: Wat moet u doen voor u iets huurt?
Voorafgaand aan de huur is het belangrijk om het gehuurde te controleren op beschadigingen. Als u die aantreft kunt u dit het beste vastleggen en door de verhuurder laten ondertekenen voor akkoord. Maak ook foto’s van de beschadigingen.
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
-
Één vast contactpersoon
(jurist of advocaat) - 100% uitkering van de hoofdsom
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.
Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.
Onze incassojuristen & specialisten
- mr. Wesley BoetersInterim-advocaat
- Bas ToetIncassospecialist
- Tim BetistIncassospecialist
- Luka TripicIncassospecialist