Openstaande factuur
Uw klant betaalt niet, erg vermoeiend en vervelend. Maar wist u dat ongeveer de helft van de ondernemers geen actie durft te ondernemen? Volgens een artikel van RTL Nieuws, blijkt uit een onderzoek van het Verbond van Credit Managers, dat 50% van de ondernemers bang is dat hun relatie met de klant verslechterd. Hier leest u hoe openstaande facturen geïnd kunnen worden en hoe u de relatie met uw klanten kunt behouden.
Klant betaalt factuur niet: uw openstaande facturen innen
Het duurt gemiddeld 42 dagen voordat een factuur wordt betaald. Dit is twaalf dagen langer dan de gebruikelijke betaaltermijn van dertig dagen. Lang uitstaande facturen zijn dus niet ongewoon en komen regelmatig voor. Vooral voor kleinere MKB-bedrijven zijn openstaande facturen fataal. Volgens het onderzoek is wanbetaling de oorzaak van zeker 25 tot 33 procent van de faillissementen in Nederland. Leg openstaande facturen dus niet opzij en onderneem direct actie.
Betalingstermijn verlopen? Als de betalingstermijn van de factuur is verlopen kan het op verschillende manieren geïnd worden. U kunt proberen om uw openstaande facturen zelf te innen door een betalingsherinnering te versturen.
Een openstaande factuur, zal bij het versturen van een betalingsherinnering (vriendelijke herinnering), in veel gevallen alsnog worden betaald. Een betalingsherinnering is dus eigenlijk een vriendelijk verzoek tot betaling en laat de debiteur direct weten dat hij moet betalen. Verstuur daarom op tijd de eerste betalingsherinnering zodat u misverstanden met de klant voorkomt. Het kan namelijk zo zijn dat er sprake is van een onschuldige vergissing van de klant, een opdringerige herinnering vanuit uw eigen naam, zou dan erg zonde zijn voor uw relatie met de klant.
Klant betaalt vervallen factuur niet na herinnering?
Reageert uw klant niet op de zoveelste betalingsherinnering? Kies dan voor een incassobureau. Een incassobureau neemt uw zorgen uit handen en garandeert dat uw openstaande facturen. Zo hoeft u nooit meer continu achter allerlei kleine vervallen facturen aan.
Naast hoge kans op betaling heeft het inschakelen van een incassobureau nog een bijkomend voordeel. Zo heeft u namelijk een grotere kans op behoud van een goede relatie met de klant. In onze werkwijze staan beleefdheid en geduld centraal. We nemen al het contact tussen de schuldeiser en schuldenaar volledig over en benaderen de debiteur vanuit onze naam Daarnaast lossen wij confrontaties op voordat zij uit de hand lopen, en denken we mee met zowel de schuldeiser als schuldenaar.nog stee
Openstaande factuur uit handen geven?
Vul uw gegevens in én een van onze onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Openstaande factuur alsnog betaald krijgen doen we zo!
Last van een openstaande rekening? Dan gaan wij voor u aan de slag om onbetaalde facturen alsnog betaald te krijgen. Schakelt u onze hulp in bij het innen van uw openstaande factuur? Een incassoprocedure bij Invorderingsbedrijf start meestal met het pre-incassotraject.
Pre-incasso
In deze fase versturen we als eerste een vriendelijke herinneringsbrief. Vaak levert dit een snelle betaling op of wordt er een betalingsregeling afgesproken. Een pre-incasso sturen is de eerste stap om het openstaande bedrag te innen. Stuurt u liever zelf een herinnering? Download dan onze voorbeeldbrief op de pagina: betalingsherinnering.
Buitengerechtelijke incasso (minnelijke incasso)
Na het pre-incassotraject zal het buitengerechtelijke incassotraject, ofwel het minnelijke traject, van start gaan. Tijdens het buitengerechtelijke incassotraject hebben wij (maximaal) zestien contactmomenten met de schuldenaar. Dit kan zijn: een brief per post, een brief per e-mail, per SMS of telefonisch contact. Meestal betaalt de schuldenaar dan alsnog, of spreken we een betalingsregeling af.
Als het buitengerechtelijke incassotraject geen succes heeft, gaan we in overleg met u over op het gerechtelijke traject. We overhandigen uw debiteur dan persoonlijk een dagvaarding. Ook kunnen we drukmiddelen inzetten zoals beslaglegging of een faillissementsaanvraag.
Gerechtelijke incasso
Tijdens de gerechtelijke procedure zetten we juridische stappen en controleren we: ‘Heeft de klant recht op zijn geld?’. Vanaf de start van de gerechtelijke procedure begint Invorderingsbedrijf met het opstellen en uitbrengen van een dagvaarding. Dit doen we in samenwerking met een deurwaarder (gerechtsdeurwaarder). Onze juristen stellen de dagvaarding op, de deurwaarder overhandigt deze. Dit noemen we ook wel ‘betekenen door de deurwaarder‘.
Als de debiteur de factuur ondanks de ontvangen dagvaarding nog niet heeft voldaan, laten we de zitting doorgaan en schakelen we over naar het volgende traject, het executietraject. Het executietraject gaat van start als de rechter een vonnis heeft geveld en de klant de factuur alsnog niet wil betalen. Vanaf dit moment komt er een rechter aan te pas en gaat rechtskracht geleden, zodat we de betaling alsnog kunnen innen. Dit is het laatste traject en wordt geheel verzorgd door Invorderingsbedrijf.
Executietraject
Het executietraject gaat dus van start als de rechter een vonnis heeft geveld en de klant alsnog niet wil betalen. Bij de executie van het vonnis (het ten uitvoer leggen van het vonnis) schakelen we de deurwaarder weer in. Deze kan met het vonnis beslag leggen, dit noemen we executoriale beslaglegging. Als blijkt dat de debiteur onvoldoende vermogensbestanddelen heeft om beslag op te leggen, kunnen we bij de rechtbank het faillissement aanvragen van uw debiteur.
Invorderingsbedrijf ontzorgt uw bedrijf bij het innen van uitstaande facturen, en bespaart u daarmee veel tijd en moeite, maar wat levert het nog meer op? Naast het feit dat het innen van uitstaande facturen veel stress veroorzaakt is het ook nog eens zo dat de relatie met de klanten (debiteuren) erop achteruit gaat. Invorderingsbedrijf voorkomt dit en neemt de volledige communicatie tussen u en uw debiteuren over.
Openstaande facturen betaald krijgen? Kies Incasso No Cure No Pay
Een incassobureau inschakelen? Invorderingsbedrijf is marktleider en beheerst de regels van het spel. Invorderingsbedrijf weet wat wél en niet werkt om openstaande facturen te innen en heeft zijn werkwijze hierop afgestemd. Om deze reden is ons slagingspercentage bijna 100%, waardoor wij in de meeste gevallen uw geld kunnen innen. Daarnaast hanteren wij incasso op basis van No Cure No Pay. Incasso No Cure No Pay van Invorderingsbedrijf betekent voor u het volgende: ‘Indien wij niets incasseren, betaalt u niets. U heeft dus niets te verliezen.’ Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van incasso? Onze specialisten staan u graag direct te woord.
Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden, of wilt u een factuur of meerdere facturen uit handen geven? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies, onze specialisten staan u graag direct te woord.
Openstaande factuur uit handen geven?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over openstaande factuur
FAQ: Wat is een openstaande factuur?
Een openstaande factuur, ofwel een vordering, is één van de belangrijkste documenten van een bedrijf. Een factuur is een overzicht van geleverde goederen/diensten en de bijbehorende prijs. Een factuur verplicht een koper om te betalen. Een factuur is dus een schuldvordering. Een openstaande factuur houdt in dat deze nog niet betaalt is en dus open staat.
FAQ: Waarom wordt een openstaande rekening niet betaalt?
Betalen is voor niemand leuk, maar waarom wordt een openstaande factuur eigenlijk niet betaalt? Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: een slechte of slordige administratie, financiële problemen binnen de organisatie, oplichting, ontevredenheid en opzettelijke wanbetaling. Dit zijn de voornaamste oorzaken van openstaande facturen.
FAQ: Waarom moet een openstaande rekening betaalt worden?
Veel bedrijven kampen met hetzelfde probleem: debiteuren die een factuur niet betalen. Wanneer openstaande facturen niet betaalt worden ontstaat er een kans dat uw bedrijf cashflow tekort komt om de dagelijkse activiteiten te financieren. Wanneer blijkt dat een bepaalde factuur helemaal niet wordt betaalt, dan is de kans groot dat het veel impact zal hebben.
FAQ: Wat moet er in de factuur staan?
Tekst op factuur
Een professionele factuur maken doet u op de volgende manier:
Inleiding voorbeeld
Bij deze ontvangt u de factuur voor de geleverde goederen/verrichte werkzaamheden. Heeft u nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze factuur? Neem dan gerust contact met ons op.
Voorbeeld betalingsinstructies
Wij verzoeken u vriendelijk het verschuldigde bedrag binnen 30 dagen te betalen (voor dd-mm-jjjj) op rekeningnummer [rekeningnummer] t.n.v. [rekeninghouder] onder vermelding van klantnummer [klantnummer] en factuurnummer [factuurnummer]. Op alle goederen/diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Deze kunt u downloaden van onze website.
Afsluiting voorbeeld
Bedankt voor de prettige samenwerking/bestelling. Wij zijn u graag weer van dienst!
Begeleidende e-mail voorbeeld
Geachte heer/mevrouw,
In de bijlage treft u de factuur voor de geleverde diensten/goederen op [datum]. Het gaat om [korte omschrijving van de geleverde diensten]. Wij verzoeken u vriendelijk het verschuldigde bedrag binnen de gestelde factuurtermijn over te maken.
Heeft u nog vragen over deze factuur, neem dan gerust contact met ons op.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
[Naam]
FAQ: Rente berekenen openstaande factuur, hoe doet u dat?
In Nederland wordt de wettelijke rente berekend volgens de Wet op de Vergoeding voor Vermogensschade bij Overheidsaansprakelijkheid en de Burgerlijke Rechtsvordering. De wettelijke rente is een rentepercentage vastgesteld door de overheid en geldt bij te late betaling of als er geen betalingstermijn is afgesproken. Bij handelstransacties in Nederland is de wettelijke rente momenteel 10% volgens de Wet Incassokosten. Als er geen afspraken zijn over de rentevoet, dan is de wettelijke rente van toepassing. De rentekosten kunnen worden berekend met de formule:
Rentekosten = (openstaand bedrag factuur) x (rentevoet / 100) x (aantal dagen te laat) / 365.
FAQ: Wat is een incassobureau?
Een incassobureau int openstaande vorderingen waarvan de betalingstermijn is verstreken.
Invorderingsbedrijf gaat verder waar andere incassobureaus stoppen. Zo bieden de meeste incassobureaus slechts ondersteuning in het buitengerechtelijke traject, en ondersteunen wij schuldeisers gedurende het volledige incassotraject (dus ook in het gerechtelijke traject).
Daarnaast is voorkomen natuurlijk altijd beter dan genezen. Met onze credit management software maken wij het credit controllers, ondernemers etc. makkelijk om hun openstaande debiteuren te beheren en op tijd actie te ondernemen. Invorderingsbedrijf brengt uw debiteurenbeheer op orde.
FAQ: Wat is de onderscheidende factor van Invorderingsbedrijf?
Invorderingsbedrijf gaat net een stapje verder dan andere incassobureaus. Als debiteuren een openstaande factuur niet in het buitengerechtelijke traject betalen zal Invorderingsbedrijf, in overleg met de klant, overgaan op een gerechtelijk traject. In het gerechtelijk traject zullen we in de meeste gevallen een dagvaarding opstellen en deze laten betekenen door een deurwaarder. Daarnaast is het ook mogelijk om pressiemiddelen in te zetten zoals conservatoir beslag en een faillissementsaanvraag. Met deze middelen zetten we de debiteur onder druk om te betalen.
Belangrijk om te weten is dat er niet zomaar over wordt geschakeld naar het gerechtelijke traject. Voordat we overschakelen naar het gerechtelijke traject, proberen wij er met zestien verschillende contactmomenten (telefonisch contact, contact per post of per e-mail) voor te zorgen dat de klant uiteindelijk betaalt. Als de debiteur na zestien pogingen nog steeds niet betaalt, zullen we in overleg met u overgaan op het gerechtelijke traject. Meer weten over incasso of last van openstaande facturen? Kies dan voor Invorderingsbedrijf!
FAQ: Benieuwd naar een voorbeeld herinnering factuur tekst?
Bent u geïnteresseerd in een voorbeeld herinnering factuur tekst? Neem dan een kijkje op de pagina betalingsherinnering en bekijk onze voorbeeld herinneringen.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
GRATIS incasso advies gehad. Vriendelijk geholpen door een slimme jurist. Heb informatie ingewonnen over een bepaalde casus. Op basis daarvan besloten geen stappen te ondernemen. Aan een eerlijk advies heb je meer dan aan een advocaat die overal maar aan begint. Kom zeker terug als ik weer wat heb.
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335