Incasso voor zzp’ers en eenmanszaken
Het is de nachtmerrie van iedere zzp’er: een klant die een factuur niet betaalt. De betalingstermijn is verstreken, het geld waar u op wacht komt maar niet en uw klant reageert opeens niet meer. Ondertussen blijven de rekeningen bij uzelf binnenkomen. Wat nu?
Gelukkig biedt het inschakelen van een incassobureau uitkomst. Invorderingsbedrijf is de incassopartner voor zzp’ers. Wij verzorgen no cure, no pay incasso voor zzp’ers en eenmanszaken. De kosten voor het buitengerechtelijke incassotraject worden direct doorberekend aan uw debiteur.
- No cure, no pay incasso
- Compleet incassotraject
- Ervaren juristen
- Snel en eenvoudig
- Uw eigen contactpersoon
- 24/7 online inzage
Binnen 5 minuten uw incasso indienen
Als zelfstandige heeft u het al druk genoeg. Daarom hebben we het indienen van uw incasso zo eenvoudig mogelijk voor u gemaakt. Vul simpelweg uw gegevens en die van uw debiteur in, upload relevante documenten zoals de betreffende factuur en we gaan direct voor u aan de slag. Het indienen van uw incasso duurt nog geen 5 minuten.
Meer informatie?
Vul uw gegevens in én een van onze onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Wat zeggen onze klanten?
Invorderingsbedrijf weet 85% van alle vorderingen al in de minnelijke fase te innen. Niet voor niets gingen duizenden klanten u voor. Zij beoordelen ons gemiddeld met een 9,5.
Hoe werkt een incasso voor zzp?
Veel zzp’ers en kleine ondernemers laten het er al snel bij zitten als een factuur niet betaald wordt. Ze denken dat een incassobureau inschakelen voor openstaande facturen veel geld kost en een ingewikkelde procedure is. Dat is geenszins het geval. Bij incasso op no cure, no pay basis, betaalt u gegarandeerd niets voor het buitengerechtelijke traject. U loopt dus geen enkel risico.
Het incassotraject ziet er als volgt uit:
Stap 1
U heeft een factuur verstuurd, maar uw klant betaalt niet. Misschien heeft u zelfs al een betalingsherinnering gestuurd, maar hier geen reactie op gekregen. U heeft dus een vordering op uw klant (debiteur).
Stap 2
We stellen uw debiteur in gebreke. Dat doen we (afhankelijk van uw debiteur) door middel van een ingebrekestelling of een WIK-brief. Als betaling uitblijft, dan sommeren we uw debiteur nogmaals schriftelijk om te betalen.
Ook nemen we telefonisch, per e-mail en eventueel per sms of WhatsApp contact op met uw debiteur. Als het lukt om uw debiteur te bereiken dan proberen we te achterhalen waarom uw klant de rekening niet betaalt. Heeft hij betalingsproblemen? Is hij het niet eens met de factuur? Of is het iemand die simpelweg onder de betaling uit probeert te komen.
In totaal zijn er zestien contactmomenten met uw klant. Gedurende de incasso kunt u via uw eigen online cockpit 24/7 de actuele status van de zaak volgen.
Stap 3
We stellen uw debiteur officieel in gebreke. Dat doen we (afhankelijk van of uw debiteur een zakelijke of particuliere klant is) door middel van een ingebrekestelling of een WIK-brief.
Ook nemen we telefonisch, per e-mail en eventueel per sms of WhatsApp contact op met uw klant. Zo proberen we uit te vinden wat de reden voor de achterstallige betaling is. In totaal zijn er zestien contactmomenten met uw klant.
U kunt de voortgang van de zaak voortdurend in de gaten houden in uw eigen online cockpit.
Stap 4
We geven uw debiteur uiteindelijk nog één kans om te betalen. Gebeurt dat niet? Dan spannen we (met uw instemming) een gerechtelijke procedure aan tegen uw klant.
Stap 5
Uiteindelijk zijn er een aantal uitkomsten mogelijk:
- De factuur wordt betaald (dit is in 85% van de zaken het geval)
- We spreken een betalingsregeling af
- We beginnen een gerechtelijke procedure tegen uw klant
- U kiest ervoor de incasso kosteloos te beëindigen
Last van wanbetaling? Onderneem direct actie
Niet of te laat betalende klanten bezorgen ondernemers veel hoofdbrekens. Onbetaalde facturen zorgen er immers voor dat deze bedrijven lang op hun geld moeten wachten. Vooral bij kleine ondernemers, die minder financiële armkracht hebben, zorgt dit er al snel voor dat zij zelf in de betalingsproblemen raken. Wanbetaling van klanten kan er zelfs voor zorgen dat ondernemers failliet gaan.
Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen als een factuur niet op tijd betaald wordt. Hoe sneller we erbij zijn, hoe groter de kans is dat we de vordering voor u kunnen incasseren. Hoe langer u wacht, hoe groter de kans dat uw debiteur zijn bezittingen heeft weggesluisd en andere schuldeisers u voor zijn, waardoor er voor u niets meer te halen valt.
No cure no pay incasso voor uw openstaande facturen
Het goede nieuws is dat u een incassoprocedure kunt starten zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Het buitengerechtelijke deel van de incasso (voordat er een gerechtelijke procedure wordt aangespannen) verloopt namelijk op basis van no cure, no pay. Wat betekent dat?
No cure, no pay, betekent dat u als schuldeiser niets hoeft te betalen. De incassokosten worden direct doorberekend aan uw debiteur. Deze kosten komen bovenop het reeds openstaande bedrag. Lukt het ons niet om deze kosten te innen? Ook dan betaalt u niets.
Tijdens de buitengerechtelijke fase van de incasso zullen we uw klant een betalingsherinnering sturen. Ook nemen we telefonisch, per e-mail en sms contact op met uw debiteur. Uiteindelijk sturen we een laatste sommatie: uw klant krijgt nog één kans om te betalen, voordat we naar de rechter stappen.
Het buitengerechtelijke incassotraject heeft bij Invorderingsbedrijf een slagingskans van 85%.
Gerechtelijke procedure
Weigert uw klant ook na een buitengerechtelijke procedure te betalen? Dan kunnen we in overleg met u als schuldeiser een juridische procedure opstarten. U heeft immers recht op uw geld.
Een gerechtelijke incasso begint met het dagvaarden van uw debiteur. Een deurwaarder bezorgt de dagvaarding bij uw klant. Die wordt zodoende officieel opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. De meeste wanbetalers kiezen er alsnog voor om de openstaande schuld te betalen als de deurwaarder op de stoep staat. Doet hij dat niet? Dan volgt er een rechtszaak.
De rechter zal de bewijzen die beide partijen aandragen bestuderen en uiteindelijk een uitspraak doen. Deze uitspraak wordt vastgelegd in een vonnis. Met dit vonnis kan de deurwaarder beslag leggen op bezittingen van uw klant.
De kosten voor een gerechtelijke procedure, zoals de deurwaarderskosten, griffierechten en advocaatkosten, worden in eerste instantie door de schuldeiser zelf betaald. De rechter veroordeelt de verliezende partij doorgaans tot het vergoeden van deze kosten.
Beslaglegging
Na een gerechtelijke uitspraak kunnen we beslag leggen bij uw debiteur. Hiervoor moeten we een deurwaarder inschakelen. De deurwaarder kan beslag leggen op bijvoorbeeld inkomen of de bankrekening van uw debiteur. Ook is het mogelijk om beslag te leggen op bezittingen van uw wanbetaler. Deze kunnen worden verkocht via een openbare veiling. Uit de opbrengst van de beslaglegging wordt u als schuldeiser uitbetaald.
Wanneer kan ik een als zzp'er een incassobureau inschakelen?
U kunt de hulp van een incassobureau inroepen als u een vordering heeft op uw debiteur. Dit is bijvoorbeeld het geval als uw klant niet betaalt.
Als uw debiteur een zakelijke klant is, kunt u direct na het verstrijken van de betalingstermijn op de factuur een incassobureau inschakelen. Hiervoor kan het incassobureau direct de wettelijke incassokosten in rekening brengen bij uw debiteur.
Consumenten genieten meer bescherming: zij moeten een laatste aanmaning ontvangen. Met deze zogenoemde WIK-brief moet u uw debiteur nog 14 dagen de tijd geven om de factuur te betalen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn.
Algemene voorwaarden opstellen
Als ondernemer kunt u diverse maatregelen nemen om het risico op wanbetaling te verminderen. Zo is het belangrijk om rechtsgeldige algemene voorwaarden op te stellen. Hierin worden onder andere de betalingsvoorwaarden opgenomen.
Zo kunt u in de algemene voorwaarden vastleggen wanneer de rekening betaald moet zijn. Normaal gesproken geldt er een betalingstermijn van 30 dagen, maar in uw algemene voorwaarden kunt u ook een betaaltermijn van 14 dagen afspreken. Zodoende kunt u ervoor zorgen dat facturen sneller betaald worden. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld een eigendomsvoorbehoud afspreken in de algemene voorwaarden.
Verder is het belangrijk om een goede factuur te maken. Als uw factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, kan dat een reden voor uw debiteur zijn om de rekening niet te betalen.
Waarom Invorderingsbedrijf?
Als zzp’er of eenmanszaak heeft u de keuze uit verschillende soorten incassobureaus. Invorderingsbedrijf is een incassobureau dat het volledige incassotraject, van de buitengerechtelijke (minnelijke) fase tot en met een gerechtelijke procedure, uitvoert. Daarbij werken we in de buitengerechtelijke fase op basis van no cure, no pay. Als het ons lukt om de volledige vordering te innen, ontvangt u 100% van de hoofdsom.
Dit betekent dat u niets betaalt, ook niet als het ons niet lukt om de vordering te innen. Veel andere incassobureaus brengen u als schuldeiser wel kosten in rekening. Ook zijn er incassobureaus die een deel van de hoofdsom inhouden als het lukt om de vordering te innen.
Bij Invorderingsbedrijf beschikken we over ervaren juristen en werken we samen met de beste advocaten en deurwaarders. Zodoende kunnen we het volledige incassotraject voor u uitvoeren.
Waar andere incassobureaus alleen aanmaningen en sommaties kunnen versturen, kunnen wij uw debiteur daadwerkelijk voor de rechter dagen. Om de duimschroeven verder aan te draaien kunnen we conservatoir beslag laten leggen of het faillissement van uw debiteur aanvragen. Door deze werkwijze zijn we in staat om de druk op uw debiteur continue op te voeren.
Een incassobureau inschakelen?
Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over incasso voor zzp’ers en eenmanszaken?
FAQ: Wat kost incasso voor zzp’ers en eenmanszaken?
Wilt u als zzp’er een incassobureau inschakelen? Een incassoprocedure hoeft u als schuldeiser niets te kosten. De minnelijke fase verloopt immers op basis van no cure, no pay. Voor incasso’s zijn wettelijke incassokosten vastgelegd in de Wet Incassokosten. Dit zijn de maximale incassokosten die in rekening gebracht mogen worden voor het buitengerechtelijke traject. Deze buitengerechtelijke incassokosten worden direct doorberekend aan uw debiteur.
En lukt het ons niet om de factuur en de bijkomende kosten te innen? Ook dan betaalt u niets.
In 85 procent van de zaken weten we uw onbetaalde factuur te innen in deze buitengerechtelijke fase. Lukt dat onverhoopt niet? Dan kunt u ervoor kiezen de incasso kosteloos stop te zetten.
We kunnen de incasso echter ook voortzetten met een gerechtelijke procedure. De deurwaarderskosten, griffierechten en kosten voor juridische bijstand, worden in eerste instantie wel betaald door de schuldeiser. Als de rechter u in het gelijk stelt, worden de kosten die u heeft gemaakt voor de juridische procedure meestal toegewezen aan de verliezende partij.
FAQ: Hoe groot is de slagingskans als een incassobureau inschakelt?
Wat is de kans dat u uw geld krijgt als u een incassobureau inschakelt? Bij Invorderingsbedrijf ligt de slagingskans van een volledige incasso rond de 95 procent. In 85 procent van de zaken weten we uw vordering te innen in de buitengerechtelijke fase.
FAQ: Wat als mijn debiteur geen geld heeft?
Zegt uw debiteur dat hij de factuur niet betaalt omdat hij geen geld heeft? Uw debiteur is een overeenkomst met u aangegaan en moet zich hieraan houden. Als incassobureau kunnen we de financiële situatie van uw debiteur onderzoeken en een verhaalsrapport opstellen.
Wanneer uw debiteur niet wil betalen kunnen we bovendien zijn faillissement aanvragen. Als uw klant failliet wordt verklaard, raakt hij zijn bedrijf en al zijn bezittingen kwijt. Hij zal dit ten koste van alles willen voorkomen. De kans is daarom groot dat uw factuur alsnog betaald wordt als we een faillissementsaanvraag doen.
FAQ: Wanneer moet ik de factuur sturen?
U moet de factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u uw producten of diensten heeft geleverd. Vervolgens moet uw debiteur de factuur binnen de betalingstermijn betalen.
FAQ: Mag ik rente in rekening brengen?
Bij een te late betaling heeft u het recht om rente in rekening te brengen. Dit is in principe de wettelijke rente. Die bedraagt 8,00% voor handelstransacties (leveringen aan zakelijke klanten) en 2,00% voor niet-handelstransacties (leveringen aan particulieren).
FAQ: Incassobureau inschakelen zzp, kan dat?
Jazeker! Wij werken met zowel het MKB, MKB+ en ZZP’ers. Benieuwd wat wij voor uw onderneming kunnen betekenen? Neem contact met ons op en wij kunnen vandaag nog voor u aan de slag.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Dé #1 incassering in het binnen-en buitenland
- No Cure No Pay aanpak
- Altijd inzicht (24/7) in uw zaak via ons uniek Online Cockpit portaal
- Up to date Kredietinformatie en verhaalsinformatie
- Innovatieve Order to Cash oplossingen
- Credit Control Systemen
- Credit Management Specialist
- Direct actie (dezelfde werkdag)
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335