Home PageHuurachterstand melden bij gemeente

Verhuurder moet huurachterstand melden bij gemeente

Heeft u als verhuurder te maken met een huurder die de huur niet betaalt? Dan is het belangrijk om dit te melden bij de gemeente. Als u als verhuurder de huurachterstanden niet meldt bij de gemeente, dan kan de rechter besluiten om eventuele ontbinding van de huurovereenkomst af te wijzen. U kunt de huurder dan, ondanks de betalingsachterstanden, niet uitzetten. Hoe zit dat precies?

Behoefte aan juridisch advies?

Vul uw gegevens in en een van onze specialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.

    Bent u een particulier of een onderneming?

    Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

    Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

    Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening

    Sinds 1 januari 2021 is het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs) van kracht als onderdeel van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). 

    Onderdeel van dit besluit is de verplichting voor verhuurders om huurders te wijzen op de mogelijkheid tot schuldhulpverlening én om betalingsachterstanden van de huurder te melden bij de gemeente. Dit geldt voor zowel woningcorporaties als particuliere verhuurders.

    Het doel hiervan is om schulden in een vroeg stadium in kaart te brengen, zodat de gemeente hulp aan kan bieden. 

    In artikel 2 van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening staat namelijk het volgende:

    De verhuurder van een tot bewoning bestemde onroerende zaak verstrekt als er achterstand is in het betalen van de huur de contactgegevens van de huurder en de hoogte van de achterstand aan het college voor schuldhulpverlening, als hij:

    1. inspanning heeft geleverd om in persoonlijk contact te treden met de huurder om deze te wijzen op mogelijkheden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beëindigen;
    2. de huurder gewezen heeft op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening;
    3. de huurder ten minste eenmaal een schriftelijke herinnering heeft gestuurd over de betalingsachterstand; en
    4. bij die schriftelijke herinnering heeft aangeboden om met schriftelijke toestemming van de huurder zijn contactgegevens aan het college voor schuldhulpverlening te verstrekken en de huurder daarop niet afwijzend heeft gereageerd.

    Afwijzing vordering ontbinding van het huurcontract

    Bij een huurachterstand is de verhuurder verplicht om de contactgegevens en de hoogte van de huurachterstand door te geven aan de gemeente. Als de verhuurder dit nalaat, dan heeft dat gevolgen, met name als in een later stadium een procedure wordt gestart om de huurovereenkomst te laten ontbinden.

    Hoewel in de wetgeving namelijk geen sanctie opgenomen is voor het niet naleven van de regels, hebben meerdere rechters een vordering tot ontbinding afgewezen omdat niet aan de informatie- en meldverplichting is voldaan.

    De rechter beoordeelt aan de hand van de dagvaarding of de verhuurder de huurder heeft gewezen op de mogelijkheid tot schuldhulpverlening en bij de gemeente melding heeft gemaakt van de huurachterstand. Hiervoor moet bewijs overlegd worden. Als dit bewijs ontbreekt, kan de rechtbank een vordering tot ontbinding van de huurovereenkomst afwijzen. In dat geval kan de verhuurder de wanbetalende huurder dus niet uitzetten.

    De kortgedingrechter in Amsterdam heeft in 2022 bijvoorbeeld een verzoek tot ontbinding van de huurovereenkomst afgewezen omdat de verhuurder zich niet heeft gehouden aan de informatie- en meldplicht uit het Bgs.

    Huurachterstand melden bij gemeente

    De procedure bij een huurachterstand

    Als u als verhuurder een huurder heeft die de huur niet op tijd betaalt, dan moeten de volgende stappen worden ondernomen:

    Stap 1

    Sociale incasso

    Als een huurder de huur niet betaalt, dan moet de verhuurder zich inspannen om ervoor te zorgen dat de huurder die betalingsachterstand kan inlopen. Dit traject noemt men sociale incasso.

    De verhuurder moet daarbij onder andere proberen persoonlijk contact op te nemen met de huurder om over de betalingsproblemen te spreken. Ook moet de verhuurder ten minste eenmaal een schriftelijke herinnering (WIK-brief) sturen over de huurachterstand. In die schriftelijke herinnering moet de verhuurder schriftelijke toestemming vragen om zijn contactgegevens aan de gemeente te verstrekken. Tevens moet de verhuurder de huurder attenderen op de mogelijkheid tot schuldhulpverlening.

    Tip: u kunt ook een huurincasso starten. In dat geval verzorgen onze incassospecialisten onder andere het versturen van de benodigde herinnering.

    Stap 2

    Melden huurachterstand bij gemeente

    Wanneer de huurder de huurachterstand niet inloopt, dan moet de verhuurder contact opnemen met de gemeente om afspraken te maken over het doorgeven van de huurachterstand. 

    Omdat huurachterstanden persoonsgegevens zijn, moet daarmee zorgvuldig omgesprongen worden. Daarom maakt de gemeente duidelijk afspraken met de verhuurders. Pas als de gemeente aangeeft dat de huurachterstanden doorgegeven kunnen worden, kunnen deze worden ingediend bij het door de gemeente aangewezen meldpunt.

    Stap 3

    Gemeente biedt hulp aan

    Zodra de gemeente het signaal van de verhuurder heeft ontvangen, doet de gemeentelijke schuldhulpverlener de huurder binnen vier weken een aanbod voor schuldhulpverlening. Het is aan de huurder of hij die hulp accepteert of niet. De verhuurder krijgt een bericht van de gemeente of de huurder aangeboden de hulp aanneemt.

    Als de huurder de schuldhulp binnen 4 weken accepteert, moet de verhuurder volgens het Landelijk Convenant Vroegsignalering het incassotraject tijdelijk opschorten. Dit om de gemeente de kans te geven de vereiste hulp te verlenen. Eventueel wordt de verhuurder betrokken bij het afspreken van een betalingsregeling of een schuldregeling.

    Stap 4

    Voortzetting incasso en huisuitzetting

    Als de huurder hulp van de gemeente niet accepteert of het ook met hulp van de gemeente niet lukt om de huurachterstand in te lopen, kan de verhuurder het incassotraject voortzetten, onder meer met een juridische incassoprocedure en beslaglegging. Ook kan de verhuurder een procedure starten om het huurcontract te ontbinden.

    Achterstallige huur innen?

    Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.

      Bent u een particulier of een onderneming?

      Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

      Landelijk convenant vroegsignalering

      Hoe kan de verhuurder een huurachterstand melden?

      Hoe de huurachterstand gemeld moet worden, kan wisselen per gemeente. Iedere gemeente heeft een college voor schuldhulpverlening. De verhuurder moet hier contact mee opnemen. Het college geeft vervolgens aan op welke manier de betalingsachterstand doorgegeven kan worden. 

      Omdat er privacygevoelige informatie wordt gedeeld, sluit de gemeente vooraf een overeenkomst met de verhuurder, waarin wordt afgesproken op welke manier de gegevens gedeeld worden. Dit kan bijvoorbeeld via een e-mailadres, website of webportaal zijn.

      Hulp nodig bij het incasseren van een huurachterstand?

      Heeft u een huurder die de huur niet betaalt? Invorderingsbedrijf kan de achterstallige huur voor u incasseren. Draag de vordering over aan onze specialisten en zij verzorgen de complete incassoprocedure, van het minnelijke traject tot een eventuele gerechtelijke procedure.

      Ook kunnen onze juristen de huurovereenkomst voor u laten ontbinden bij de rechtbank, zodat u de woning kunt verhuren aan iemand die wel op tijd betaalt.

      Een huurincasso starten?

      Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

        Bent u een particulier of een onderneming?

        Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

        Vroegsignalering huurachterstand

        FAQ: Veelgestelde vragen over het melden van huurachterstanden als verhuurder

        Waarom 40.000 klanten u voor gingen

        Guino koch
        Guino Koch

        Ik was ten einde raad toen de verhuurder het restant van mijn borg onrechtmatig had verrekend. Op internet gaan zoeken naar een specialist en wat denk je? Binnen 10 dagen alles binnengehaald. Het heeft mij helemaal niets gekost en alleen maar opgeleverd. Mijn kopzorgen zijn weg! Goed contact en super klantvriendelijk.

        Marielle beks
        Marielle Beks

        Binnen gesteld termijn heeft de klant betaald, voor vriendelijkheid hoef je bij dit bedrijf eens niet te betalen.

          Door dit formulier in te vullen gaat u akkoord met de privacyvoorwaarden.

          Neem telefonisch of per mail contact op

          Onze incassojuristen & specialisten

          linkedin