Gereserveerde accommodatie volgeboekt? Dit zijn uw rechten
Heeft u een accommodatie gereserveerd? Bijvoorbeeld een hotelkamer, campingplek of vakantiehuisje? En blijkt er bij aankomst toch geen plek voor u? Niet alleen ziet u uw droomvakantie in rook opgaan, u heeft ook kosten gemaakt om op de plek van bestemming aan te komen. Vaak heeft u daarom recht op een schadevergoeding.
Weigert uw reisaanbieder u terug te betalen? Of wilt u dat uw gemaakte kosten vergoed worden. Invorderingsbedrijf verzorgt no cure, no pay incasso.
- No cure no pay incasso
- Gerechtelijke incasso
- Beslaglegging
- 24/7 online inzage
- 95% slagingskans
Overleggen met een specialist?
Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op.
Accommodatie vol bij aankomst. Wat nu?
Als u een accommodatie zoals een hotelkamer of vakantiehuisje boekt, moet de ondernemer die dat aanbiedt zich aan de afspraken houden. Wat houdt dat precies in?
Algemene voorwaarden
Een ondernemer kan in zijn algemene voorwaarden zetten dat hij een boeking mag annuleren of wijzigen. Als u een kamer of huisje boekt bij deze ondernemer, dan gaat u akkoord met deze voorwaarde.
Als dat zo is mag de aanbieder de accommodatie dus annuleren en u heeft geen recht op een schadevergoeding. Uiteraard moet de ondernemer u wel terugbetalen als u al heeft betaald voor de reservering.
U moet voorafgaand aan het aangaan van de overeenkomst wel de kans hebben gehad om de voorwaarden te raadplegen. Anders zijn de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig.
Reisaanbieder houdt zich niet aan de afspraak
Heeft u een accommodatie geboekt en staat er niet in de voorwaarden dat de aanbieder het recht heeft om de boeking te wijzigen of te annuleren? Dan houdt uw aanbieder zich niet aan de afspraken.
U bent een overeenkomst aangegaan en heeft recht op nakoming daarvan.
Als u bij aankomst op de plek van bestemming wordt geweigerd dan is het praktisch vaak alleen niet meer mogelijk om de afspraak na te komen. De hotelkamer is bijvoorbeeld dubbel geboekt.
Gelijkwaardig alternatief
In dat geval moet u de aanbieder de kans geven om met een andere oplossing te komen. Dat kan bijvoorbeeld een gelijkwaardige of betere hotelkamer in hetzelfde hotel of een vergelijkbaar vakantiehuisje op hetzelfde park zijn.
Als de aanbieder zelf geen plek meer heeft, dan mag de ondernemer ook een accommodatie in een gelijkwaardig hotel of op een vergelijkbaar vakantiepark aanbieden. Is deze accommodatie minder goed? Bijvoorbeeld omdat u geen uitzicht op zee heeft, verder moet lopen naar het strand of er geen ontbijt is inbegrepen? Dan kunt u daarvoor een compensatie eisen.
Als u kosten moet maken om naar de geboden alternatieve locatie te reizen, dan moet de aanbieder die kosten aan u vergoeden.
Wat als ik het niet eens ben met het aangeboden alternatief?
Biedt de aanbieder u wel een alternatief, maar bent u hier niet tevreden mee? Maak dan direct duidelijk dat u het niet eens bent met de aangeboden oplossing. Zet dit het liefst ook op papier, bijvoorbeeld door een e-mail of sms naar de accommodatie te sturen. Dit maakt het makkelijker om als u weer thuis bent een compensatie te eisen.
Accommodatie biedt geen alternatief
Als uw geboekte hotel helemaal geen alternatief biedt en u gewoon op straat laat staan, dan pleegt de aanbieder contractbreuk. In dat geval kunt u de kosten voor uw reservering terugeisen. Daarnaast heeft u recht op een vergoeding voor de gemaakte kosten.
Dit kunnen bijvoorbeeld de (extra) kosten zijn die u maakt om zelf een ander hotel te boeken, of de extra reiskosten en telefoon- of internetkosten.
Ik heb de accommodatie geboekt als onderdeel van een pakketreis
Heeft u een pakketreis geboekt en wil de aanbieder de reisovereenkomst veranderen door u een andere accommodatie aan te bieden? In dat geval is het van belang of het om een grote of een kleine wijziging gaat.
Maar wanneer is iets een grote of kleine wijziging? Dat is niet altijd duidelijk. In dat geval geldt dat u moet kunnen uitleggen waarom de wijziging negatieve gevolgen voor u heeft. Als dat het geval is, is er sprake van een grote wijziging en heeft u het recht die te weigeren.
Accommodatie volgeboekt?
Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt contact met u op.
Passende prijsverlaging
Biedt uw reisaanbieder bijvoorbeeld een veel minder goed hotel aan? U kunt de verandering accepteren. Als de kwaliteit van de reis daardoor minder wordt, heeft u recht op een passende verlaging van de prijs. Als u al betaald heeft moet de aanbieder u het verschil terugbetalen.
Weigeren aanpassing
U mag de verandering ook weigeren. In dat geval kan de aanbieder twee dingen doen:
- De reis door laten gaan zoals aanvankelijk afgesproken, dus zonder wijzigingen.
- De veranderingen toch doorvoeren. In dat geval mag u als klant de pakketreis kosteloos annuleren (binnen 14 dagen). Ook heeft u recht op een schadevergoeding voor de kosten die u heeft gemaakt.
Overmacht
Als er sprake is van overmacht, dan hoeft de reisaanbieder u geen schadevergoeding te betalen. Onder overmacht verstaan we situaties waar de ondernemer niets aan kan doen. U kunt bijvoorbeeld denken aan overstromingen, brand of een aardbeving. Heeft u al betaald voor de accommodatie? Dan moet de ondernemer u wel uw geld terugbetalen.
Wat kunt u doen als de aanbieder uw accommodatie annuleert?
Als uw aanbieder u geen accommodatie kan bieden terwijl u die wel gereserveerd heeft, dan pleegt hij contractbreuk. Betaalt de ondernemer u het reeds betaalde bedrag of de aanbetaling niet terug? Of weigert hij een compensatie te betalen? Dan kunt u de aanbieder in gebreke stellen. Met de ingebrekestelling eist u betaling van het verschuldigde bedrag.
Annuleert uw aanbieder de accommodatie enige tijd van tevoren? En is er daarover niets afgesproken in de algemene voorwaarden? Dan kunt u een ingebrekestelling sturen en daarin nakoming van de gemaakte afspraken eisen.
Download uw gratis voorbeeld ingebrekestelling
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Op wie verhaalt u de kosten?
Soms is het niet helemaal duidelijk op wie u de kosten moet verhalen, bijvoorbeeld als u uw accommodatie heeft geboekt via een reserveringssite of als u een pakketreis heeft geboekt.
- Als u een losse hotelkamer of een vakantiehuisje heeft gereserveerd, dan verhaalt u de kosten op het hotel of op het vakantiepark.
- Als u een pakketreis heeft geboekt, dan claimt u de kosten bij de reisaanbieder.
- Als u via een boekingsplatform heeft gereserveerd, dan bent u een overeenkomst aangegaan met de boekingssite. Het platform moet u dus terugbetalen. De boekingssite zal de kosten vervolgens verhalen op de accommodatie.
Start een incassoprocedure
Weigert uw accommodatie u uw geld terug te betalen? Of heeft u kosten gemaakt door de annulering, maar weigert de ondernemer die te vergoeden? Dan kunt u direct een incassoprocedure starten.
Invorderingsbedrijf kan het geld dat u tegoed heeft voor u innen. Daarbij verloopt de buitengerechtelijke procedure op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat de kosten worden doorberekend aan uw debiteur. Lukt het ons niet om de vordering te innen? Dan kunt u de procedure na het minnelijke incassotraject kosteloos beëindigen. Er worden u dan geen kosten in rekening gebracht.
Wilt u een incasso indienen? Vul het incasso aanmeldformulier in. Het indienen van uw vordering duurt nog geen 5 minuten.
Schadevergoeding eisen?
Vul uw gegevens in en een van onze incassospecialisten neemt contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over gereserveerde accomodatie volgeboekt
FAQ: Hoe hoog is de schadevergoeding?
U heeft recht op een schadevergoeding die gelijk is aan de kosten die u werkelijk heeft moeten maken doordat u niet terecht kon op de plek die u had geboekt.
U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de extra kosten die u maakt omdat u op het laatste moment een ander hotel moet boeken, de reiskosten naar de nieuwe accommodatie en andere kosten die u maakt door de annulering. Was uw vlucht vertraagd? Check dan eens onze blog over ‘vergoeding bij vertraging vlucht‘.
FAQ: Wat als een hotel een goedkopere kamer als alternatief biedt?
Als een hotel een goedkopere kamer als alternatief aanbiedt en u dit accepteert, dan moet het hotel het verschil in prijs tussen de duurdere en goedkopere kamer aan u terugbetalen.
FAQ: Mijn accommodatie wil de prijs verhogen. Mag dat?
Heeft u een accommodatie voor een bepaalde prijs geboekt en wil de aanbieder de prijs nu verhogen? Dat is in sommige gevallen toegestaan. De aanbieder mag de prijs alleen verhogen als in de algemene voorwaarden staat dat dit is toegestaan én u de reservering meer dan 3 maanden geleden heeft gemaakt.
Staat het wel in de algemene voorwaarden, maar heeft u de accommodatie korter dan 3 maanden geleden geboekt? Dan mag de aanbieder de prijs niet verhogen.
FAQ: Wat voor accommodatie kan ik boeken bij een geannuleerde vlucht?</h3FAQ: Wat als ik op mijn vlucht wordt geweigerd?
Heeft u een vlucht geboekt en wordt u geweigerd? Bijvoorbeeld omdat het vliegtuig overboekt is? Dan heeft u recht op een schadevergoeding en een vergoeding van de gemaakte kosten.
FAQ: Hoeveel kost een incasso?
Als een vliegtuigmaatschappij failliet gaat, dan wordt er een curator aangesteld. Als u een los ticket heeft geboekt (een lijnvlucht) dan moet u zich bij de curator melden. De curator zal de schuldeisers zoveel mogelijk proberen uit te betalen.
Heeft u een chartervlucht geboekt bij een reisorganisatie en gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? Dan moet de reisorganisatie een vervangende vlucht voor u regelen of uw geld terugbetalen.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
GRATIS incasso advies gehad. Vriendelijk geholpen door een slimme jurist. Heb informatie ingewonnen over een bepaalde casus. Op basis daarvan besloten geen stappen te ondernemen. Aan een eerlijk advies heb je meer dan aan een advocaat die overal maar aan begint. Kom zeker terug als ik weer wat heb.
Invorderingsbedrijf heeft een uitmuntende staat van dienst als het gaat om het innen van openstaande rekeningen. Wilt u overleggen over uw zaak? Neem vrijblijvend contact met ons op via 070 – 762 0330 of via de onderstaande button!
Koninginnegracht 14 C
2514 AA Den Haag
070 – 762 0330
Fax: +3170 – 762 0335