Geld terug bij defect product
Heeft u iets gekocht en is uw aankoop sneller dan verwacht kapot of functioneert het niet naar behoren? Dan is het een ondeugdelijk product en moet de verkoper het product verplicht repareren, vervangen of uw geld teruggeven. Weigert uw verkoper u tegemoet te komen? Dan staat Invorderingsbedrijf klaar om ervoor te zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft.
Bij een kapot product heeft u recht op:
- Reparatie (binnen redelijke termijn)
- Een vervangend product
- Uw geld terug
Uw geld terug bij kapot product?
Heeft u een defect product gekocht en wil de verkoper het niet repareren of vervangen? En betaalt hij u ook uw geld niet terug? Laat uw gegevens achter en onze specialisten gaan vandaag nog voor u aan de slag.
Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?
Als u iets koopt, dan heeft u volgens de wet recht op een goed product. Daarom bestaat er een wettelijke garantie. Als uw product vroegtijdig stuk gaat of andere gebreken vertoont, dan noemt men dat non-conformiteit (het is niet conform hetgeen u mag verwachten). Een product is ondeugdelijk als:
- het beschadigd is
- het niet naar behoren werkt
- er onderdelen ontbreken
- het voortijdig kapot gaat (buiten uw schuld om)
- de inhoud afwijkt van wat er is geadverteerd
- de inhoud afwijkt van wat er op de verpakking staat
Aankoop in winkel
Heeft u een defect product gekocht in een winkel? Dan heeft u altijd recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
U mag daarbij niet teveel last hebben van de oplossing. Het repareren mag bijvoorbeeld niet te lang duren. Als dat toch het geval is, dan moet de verkoper u tijdelijk een vervangend product te leen aanbieden.
U hoeft ook nooit bij te betalen voor de reparatie of voor het nieuwe product. Ook moet de verkoper de retourkosten betalen.
Als uw verkoper het product niet kan repareren en ook niet in staat is om een vervangend product aan te bieden, dan heeft u recht op uw geld terug.
Online aankoop
Heeft u online of bijvoorbeeld telefonisch iets gekocht? Dan noemt men dat een koop op afstand. Hiervoor geldt altijd een bedenktijd van 14 dagen. Als u spijt heeft van uw aankoop dan kunt u die binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden terugsturen en uw geld terugkrijgen.
Zijn de 14 dagen verstreken en gaat het product kapot? Dan gelden dezelfde regels als voor aankopen in de winkel.
Hoelang moet een product meegaan?
Maar hoelang moet een product precies meegaan? Daar geeft de wet geen expliciet antwoord op. Er bestaat geen wettelijke garantietermijn. Dat is omdat sommige producten langer behoren mee te gaan dan andere. Van veel producten, bijvoorbeeld televisies, mag u verwachten dat ze jaren meegaan.
Het product moet zolang meegaan als u redelijkerwijs zou mogen verwachten.
De minimale levensduur van het product wordt onder andere bepaald door:
- de prijs
- het merk
- wat de verkoper u vertelt
- wat er wordt geadverteerd
- wat er op de verpakking staat
Twijfelt u of uw aankoop het sneller heeft begeven dan u had mogen verwachten? Laat uw gegevens achter om vrijblijvend te overleggen met één van onze juristen.
Een kapot product gekocht?
Heeft u een product gekocht dat het snel begeeft? Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Moet ik bewijzen dat ik het product niet zelf heb stukgemaakt?
U heeft geen recht op reparatie, een vervangend product of geld terug als het product door uw eigen schuld kapot gaat. Hetzelfde geldt voor reguliere slijtage. Soms moet u bewijzen dat het product niet door uw eigen toedoen stuk is gegaan.
Gaat het product binnen 6 maanden stuk?
Dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect uw schuld is. Als hij dat niet kan, dan dient de verkoper het probleem op te lossen, door middel van reparatie, vervanging of terugbetaling van het aankoopbedrag.
Gaat het product na langer dan 6 maanden stuk?
Dan is het aan u als klant om te bewijzen dat dit niet door uw manier van gebruik komt, maar dat er iets mis is met het product. Zo moet u bijvoorbeeld aantonen dat u het product niet heeft laten vallen.
Heeft u een digitaal product gekocht?
Heeft u een digitale dienst of een digitaal bestand gekocht en heeft u met de verkoper afgesproken hoelang u dit kunt gebruiken? Of gaat het om een doorlopend abonnement? Dan geldt er voor de gehele afgesproken periode een wettelijke garantie.
Heeft u een zogenoemd smart product gekocht en werkt een digitaal onderdeel daarvan niet meer? Dan blijft de bewijslast bij de verkoper liggen. Als u bijvoorbeeld een smart-televisie heeft gekocht en bepaalde digitale functies die het wel zouden moeten doen, werken na 8 maanden niet meer, dan is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit uw schuld is. Kan hij dat niet? Dan heeft u recht op reparatie of vervanging.
Extra garantie
Bij veel producten krijgt u ook een garantie van de verkoper of fabrikant. Deze fabrieksgarantie of verkopersgarantie geldt in principe voor een vooraf vastgestelde periode. Hoelang die garantieperiode precies is, mag de verkoper of fabrikant zelf bepalen. Als het product binnen de door de verkoper of fabrikant aangeboden garantie stuk gaat, dan heeft u vaak recht op een vervangend product of reparatie.
De duur van de door de verkoper of fabrikant aangeboden garantie vindt u doorgaans terug in de verkoop- of garantievoorwaarden.
Wettelijke garantie gaat voor
Is de verkopers- of fabrieksgarantie verlopen en gaat het product vervolgens stuk? Of biedt de extra garantie u minder bescherming dan de wettelijke garantie?
Dat u verkopersgarantie of fabrieksgarantie krijgt, wil niet zeggen dat u geen recht meer heeft op de wettelijke garantie. Als de fabrieksgarantie of verkopersgarantie bijvoorbeeld korter is dan de periode waarvan u redelijkerwijs mag verwachten dat het product meegaat, dan heeft u nog steeds recht op de wettelijke garantie. In dat geval moet de verkoper het probleem dus nog steeds voor u oplossen.
Wat als de verkoper niet meewerkt?
Komt u er na het uitpakken van de doos achter dat uw aankoop defect is? Of gaat het product na verloop van tijd stuk? Dan kunt u het best zo snel mogelijk (in ieder geval binnen 2 maanden nadat u het defect heeft ontdekt) contact opnemen met de verkoper en vragen om een vervangend product of reparatie. Weigert hij dat of reageert hij niet? Volg dan de volgende stappen.
Stap 1
Heeft u contact opgenomen met de verkoper van het defecte product, maar heeft deze het probleem tot op heden niet opgelost? Dan moet u de verkoper officieel in gebreke stellen door een brief te sturen.
Download gratis een voorbeeldbrief ingebrekestelling.
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Stap 2
Reageert uw debiteur niet op de ingebrekestelling? Dan kunnen we de koopovereenkomst voor u laten ontbinden. Dit doen we door een brief naar de verkoper te sturen, waarin we beschrijven wat het probleem is, dat de verkoper het probleem niet heeft opgelost en dat u daarom de overeenkomst wilt ontbinden. In de brief eisen we direct dat de verkoper het aankoopbedrag terugbetaalt.
Stap 3
Betaalt de debiteur het geld niet terug? Dan starten we een incassotraject. We zullen de verkoper wijzen op zijn plichten en diverse betalingsherinneringen sturen. Ook zullen we de druk opvoeren door te bellen, een e-mail en whatsapp-berichten te sturen. Betaalt hij nog steeds niet? Dan stappen we (in overleg met u als schuldeiser) naar de rechter.
Heeft u een kapot product gekocht en wilt u uw geld terug? Neem dan contact met ons op door uw gegevens in te vullen. Onze specialisten gaan zo snel mogelijk achter uw geld aan. De buitengerechtelijke fase voeren wij uit op basis van no cure, no pay. Dit kost u gegarandeerd niets!
Kat in de zak gekocht?
Laat uw gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over geld terug bij defecte producten
FAQ: Mag de verkoper mij doorverwijzen naar de fabrikant?
Het komt regelmatig voor dat verkopers klanten doorsturen naar de fabrikant als een product vroegtijdig kapot gaat. Dit is niet toegestaan. U heeft een overeenkomst met de verkoper en niet met de fabrikant. De verkoper is verplicht het probleem op te lossen.
Als het defect komt door een productiefout dan kan de verkoper wel een vervangend product van de fabrikant eisen, maar dit is de verantwoordelijkheid van de verkoper (niet die van u als consument).
FAQ: Is de wettelijke garantietermijn 2 jaar?
Een belangrijk misverstand is dat de wettelijke garantie altijd 2 jaar is. Dit is namelijk de termijn die genoemd wordt in de Europese regelgeving. In Nederland geldt er echter geen vaste garantietermijn. Het product moet volgens de Nederlandse wetgeving zolang meegaan als u er redelijkerwijs van mag verwachten. Dit hangt af van het product en de informatie die u erover heeft ontvangen.
FAQ: Wie betaalt de retourkosten?
Als klant heeft u recht op een gratis oplossing. U hoeft hiervoor niet bij te betalen. Ook de kosten voor het retourzenden van het product komen voor rekening van de verkoper. Die mag hiervoor geen extra kosten in rekening brengen.
FAQ: Kan de verkoper de overeenkomst ontbinden?
Het kan voorkomen dat er geen vervangende producten zijn en dat repareren meer kost dan de waarde van het product. In dat geval mag de verkoper ervoor kiezen de overeenkomst te ontbinden. In dat geval krijgt u uw geld terug.
FAQ: Kan ik een schadevergoeding krijgen voor een kapot product?
Een defect apparaat kan schade veroorzaken. Zo kan een kapotte wasmachine uw kleding beschadigen. U kunt de verkoper of fabrikant verantwoordelijk stellen voor de geleden schade. Weigert hij de schade te vergoeden? Dan moet u een ingebrekestelling naar uw verkoper sturen. Invorderingsbedrijf kan u helpen met het verhalen van de schade.
FAQ: Wat moet u als consument zelf doen?
Als consument heeft u een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf moet onderzoeken of het product geschikt is voor het door u beoogde gebruik. Ook moet u onderzoeken hoelang het product mee behoort te gaan. Wat u van een product mag verwachten hangt onder andere af van de informatie die u ontvangt van bijvoorbeeld de verkoper of uit de folder, van de website of op de verpakking.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Echte doorpakkers incassobureau Rotterdam. Echte doorpakkers! Na opgelicht te zijn door een webshop hadden ze snel en efficiënt de volledige som voor mij geïncasseerd. Alles kunnen volgen in het online portaal. Ze voeren de druk enorm op en met effect! Danny bedankt voor de moeite!
Niet verwacht dat het snel zou gaan. Ongelofelijk dat je zelf tijden bezig bent en dan schakel je eindelijk iemand anders in en dan kunnen ze opeens wel betalen. Goed dat dit soort incassobedrijven bestaan.
Alstublieft,
Uw download
Voorbeeld ingebrekestelling
Direct aan de slag met het versturen van uw ingebrekestelling? Gebruik dan onze handig voorbeeldbrieven.
Download directDownload nu uw ingebrekestelling voorbeeldbrief
Waarom 40.000 klanten u voor gingen
- Wereldwijde dekking
- Regionale & lokale specialisten
- Jarenlange ervaring met internationaal incasseren
- Één aanspreekpunt in Nederland
- Deskundige voorlichting en duidelijkheid vooraf
- 24/7 online inzage
Onbeperkt incasseren
in Europa?
- Onbeperkt zaken laten behandelen
- Kosten bij non succes € 0,-
- Lokale specialisten