Aanmaning voorbeeld: gratis te downloaden
Heeft u een klant, huurder of een andere debiteur die een factuur of rekening niet op tijd betaalt? Stuur dan een aanmaningsbrief. Een aanmaning is een dringend verzoek om de betaling zo snel mogelijk te verrichten.
Het is belangrijk dat deze brief aan alle vereisten voldoet. Maak gebruik van één van onze voorbeeld aanmaningen. U kunt de voorbeeldbrieven downloaden en zelf aanpassen. We hebben voor verschillende situaties (bijvoorbeeld achterstallige huur, openstaande facturen, Engelse aanmaning) verschillende voorbeelden opgesteld.
Download uw voorbeeld aanmaningsbrief
Klik op downloaden en ontvang uw gratis voorbeeld aanmaning.
Download Nederlandse aanmaning
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Download Engelse aanmaning
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Start direct een incassoprocedure
Vul uw gegevens in en één van onze incassospecialisten neemt contact met u op.
Voorbeeld aanmaning factuur (zakelijk)
Vorderingen ontstaan meestal doordat klanten openstaande facturen niet betalen. In principe gelden er voor het verzenden van een schriftelijke aanmaning aan zakelijke klanten geen wettelijke vereisten. Toch is het belangrijk om bepaalde zaken te vermelden in de aanmaning.
Vermeld altijd de volgende zaken:
- Factuurnummer
- De verstreken factuurdatum (dit wordt ook wel de vervaldatum genoemd)
- Het openstaande bedrag dat betaald moet worden
- Klant- en ordernummer (als deze van toepassing zijn)
- Vervaldatum aanmaning
Download uw voorbeeld aanmaning factuur
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Voorbeeldbrief aanmaning particuliere klanten
Als u een aanmaning wilt versturen aan particuliere klanten, moet deze wel aan bepaalde juridische vereisten voldoen. Als dat niet zo is kunt u als betaling uitblijft, namelijk geen buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen en daardoor ook geen incassobureau inschakelen.
Bevat de aanmaning wel de vereiste juridische punten, dan fungeert deze direct als een officiële ingebrekestelling (WIK-brief) en kunt u uw zaak overdragen aan een incassobureau als tijdige betaling onverhoopt uitblijft.
Een aanmaning aan particuliere klanten moet de volgende zaken bevatten:
- Een vermelding dat de zaak wordt overgedragen aan een incassobureau als betaling uitblijft.
- Dat u tevens aanspraak maakt op de wettelijke rente en incassokosten in rekening brengt als de betaling niet op tijd binnen is.
- De hoogte van de incassokosten en wettelijke rente.
Download uw voorbeeld WIK-brief
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Laatste aanmaning voorbeeld
Een laatste aanmaning wordt ook wel een sommatie genoemd. Deze sommatie is strenger van toon. Meestal wordt een laatste aanmaning gestuurd als er al een buitengerechtelijke incassoprocedure is gestart, maar dit nog niet tot betaling heeft geleid. In de brief laat het incassobureau weten dat er gerechtelijke stappen ondernomen worden als de betaling niet op de in de brief genoemde datum binnen is.
Download uw voorbeeld laatste aanmaning (met incassokosten)
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Voorbeeld aanmaning huurachterstand
Als verhuurder krijgt u waarschijnlijk regelmatig te maken met huurders die niet op tijd betalen. Ook in dat geval moet u een aanmaning sturen. In principe is een aanmaning voor een huurachterstand niet anders dan een aanmaning voor een particuliere klant (tenzij het om een zakelijke huurder gaat). Als een tijdige betaling uitblijft na het sturen van een vriendelijke betalingsherinnering kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken om uw huurder te wijzen op zijn financiële verplichtingen. Vervolgens kunt u een huurincasso starten.
Betaalt uw huurder de huur structureel niet en is de huurachterstand flink opgelopen? Dan kunnen we eventueel ook de huurovereenkomst ontbinden.
Download uw voorbeeld aanmaning huurachterstand
Vul uw gegevens in en ontvang de download!
Tekst aanmaning vriendelijk
Een aanmaning volgt doorgaans nadat u al een vriendelijke betalingsherinnering verstuurd heeft. Wij adviseren daarom om de tekst van een eerste aanmaning neutraal van toon te houden. Maak deze niet ál te vriendelijk, maar ook niet al te streng. Dreig bijvoorbeeld niet direct met juridische stappen. Hiermee wacht u tot de laatste aanmaning (sommatie).
De tekst voor de aanmaning kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
Geachte heer, mevrouw,
Ondanks eerdere betalingsherinnering(en) bent u tot op heden in gebreke met de betaling van bovengenoemde factuur. De betalingstermijn is inmiddels ruimschoots overschreden. Middels deze aanmaning geef ik u een laatste kans om de betaling zonder bijkomende incassokosten en rente te voldoen.
Met vriendelijke groet,
[Afzender]
Voorbeeld: aanmaning per sms of WhatsApp
Door de digitale ontwikkelingen worden aanmaningen lang niet meer alleen per aangetekende post verstuurd. Het is tegenwoordig bijvoorbeeld ook gebruikelijk dat een aanmaning per e-mail verzonden wordt. Uit jurisprudentie kan bovendien worden opgemaakt dat een aanmaning per sms of WhatsApp ook geldig is.
Toch dient u enige voorzichtigheid in acht te nemen met het versturen van sms-aanmaningen. Deze kunnen bijvoorbeeld al snel worden aangezien als een vals bericht. Wij raden dan ook aan om alleen van deze optie gebruik te maken als u regelmatig per sms of WhatsApp communiceert met de debiteur en deze uw nummer kent.
Een aanmaning per sms of WhatsApp kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
Geachte heer, mevrouw,
Ondanks eerdere betalingsherinnering(en) hebben wij de betaling van factuur [factuurnummer] nog niet ontvangen. Wij verzoeken u het openstaande bedrag van € [openstaand bedrag] vóór [datum] over te boeken op rekening [rekeningnummer].
Met vriendelijke groet,
[Afzender]
Ontvang advies van onze specialisten
Vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op.
FAQ: Veelgestelde vragen over aanmaningen
FAQ: Wat is het verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning?
Een betalingsherinnering is de eerste herinnering nadat de betalingstermijn is verstreken. Hiermee stelt u debiteuren op een vriendelijke manier op de hoogte van achterstallige betalingen. Eventueel kunt u voorafgaand of na het versturen van de herinnering ook telefonisch contact opnemen met uw klant. Een aanmaning wordt doorgaans pas verzonden na een betalingsherinnering en is dus iets strenger van toon.
Daarnaast kunt u in de aanmaning direct laten weten dat er als er niet betaald wordt, een incassobureau wordt ingeschakeld en wat voor kosten daarmee gemoeid zijn. Op die manier fungeert de aanmaning ook als WIK-brief of ingebrekestelling. Tip: check ook onze blog over een redelijke termijn ingebrekestelling.
Aan het eind van de buitengerechtelijke incassoprocedure wordt er een laatste aanmaning gestuurd. Die noemen we ook wel een sommatie. Hierin laten we uw debiteur weten dat we een juridische procedure starten als de betaling niet op de genoemde datum binnen is.
FAQ: Wanneer mag u een aanmaningsbrief sturen?
U kunt een dag nadat de vervaldatum van de factuur of rekening is verstreken een aanmaning sturen. Het is verstandig om eerst een betalingsherinnering (en eventueel een tweede herinnering) te sturen, maar dit is niet verplicht.
Bij een particuliere debiteur mag u bij een eerste aanmaningsbrief geen extra incassokosten in rekening brengen. U moet eerst een aanmaning in de vorm van een WIK-brief sturen, waarmee u uw debiteur nog 14 dagen de tijd geeft om de rekening zonder bijkomende kosten te betalen.
Als een zakelijke klant te laat betaalt, mag u in principe direct incassokosten in rekening brengen.
Bij zakelijke klanten die te laat zijn met betalen, mag u in principe direct extra incassokosten rekenen.
FAQ: Hoe moet u een aanmaning versturen?
Er zijn geen wettelijke vereisten voor de manier waarop de aanmaning verzonden moet worden. Wel is het belangrijk dat u kunt bewijzen dat uw debiteur de schriftelijke aanmaning ontvangen heeft, met name als het gaat om een particuliere klant.
De meest gebruikelijke manier voor het versturen van een aanmaning is per aangetekende brief. Met een aangetekende aanmaning heeft u immers direct het bewijs dat uw debiteur de brief ontvangen heeft. Daarnaast worden aanmaningen ook steeds vaker als een e-mail verstuurd. Om de kans te vergroten dat uw debiteur de aanmaning ziet, kunt u er ook voor kiezen de brief zowel per post als per e-mail te versturen. Het is zelfs mogelijk om een aanmaning als sms-bericht of WhatsApp te sturen.
FAQ: Wat als een betaling de aanmaning heeft gekruist?
Zet in een aanmaning altijd een zin als: als de betaling dit schrijven heeft gekruist, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen. Op die manier kunt u de aanmaning zo snel mogelijk nadat de betalingstermijn is verstreken versturen.
FAQ: Aan welke wettelijke regels moet een aanmaning voldoen?
Aan een aanmaningsbrief zijn wettelijk gezien geen specifieke eisen verbonden. Het is in principe een brief die u verstuurt als betaling uitblijft ondanks een eerder verstuurde herinnering.
Dat ligt anders als u de brief verstuurt aan particuliere klanten en u deze officiële aanmaning wilt gebruiken als een WIK-brief. Bij particuliere klanten is het namelijk verplicht een laatste aanmaning te sturen, waarin u de klant nog minimaal 14 dagen de tijd geeft om de rekening, zonder bijkomende kosten, te betalen. Deze brief wordt ook wel de 14-dagenbrief of ingebrekestelling genoemd.
Een WIK-brief moet aan verschillende wettelijke eisen voldoen. Zo moet u onder andere verplicht vermelden hoe hoog de bijkomende incassokosten en verschuldigde rente zullen zijn als u een incassobureau inschakelt.
FAQ: Hoeveel aanmaningen moet ik sturen?
Als schuldeiser mag u zelf bepalen hoeveel aanmaningen u verstuurt. Wij adviseren om het bij één aanmaning te houden.
In de praktijk zien wij namelijk dat het weinig zin heeft om meerdere aanmaningen te sturen. Als u een eerste aanmaning heeft gestuurd en betaling nadien uitgebleven is, dan is de kans niet groot dat uw klant de openstaande factuur vergeten is. Het is waarschijnlijk dat hij de factuur bewust niet betaalt, waardoor een tweede aanmaning sturen dus ook weinig zin heeft.
Betaalt uw debiteur na een eerste aanmaning niet? Dan kunt u een incassoprocedure starten door uw vordering uit handen te geven aan een incassobureau.
FAQ: Wat is een redelijke termijn voor een aanmaningsbrief?
Wilt u uw particuliere debiteur officieel in gebreke stellen door middel van een WIK-brief, dan moet u uw debiteur minimaal 14 dagen de kans geven om de rekening te betalen.
Als het een aanmaning aan een zakelijke klant betreft, dan mag u zelf een redelijke betalingstermijn bepalen, van bijvoorbeeld 7 dagen.
FAQ: Hoe hoog mogen de aanmaningskosten zijn?
Zoals gezegd mogen bij een particuliere klant pas extra kosten in rekening gebracht worden als zij eerst een WIK-brief hebben ontvangen. De wettelijke term hiervoor is buitengerechtelijke incassokosten, maar deze kosten berekent men ook wel onder de naam administratiekosten of aanmaningskosten.
Bij een zakelijke klant mag u direct incassokosten in rekening brengen als de uiterste betaaldatum van de factuur is verstreken.
De aanmaningskosten zijn dus onderdeel van de buitengerechtelijke incassokosten en mogen niet bovenop de incassokosten komen.
De maximale hoogte van de incassokosten is wettelijk vastgelegd. Deze buitengerechtelijke incassokosten worden berekend over de hoofdsom van de vordering volgens de volgende staffel:
- Over de eerste € 2500 – 15% (minimaal € 40,-)
- Over de volgende € 2500 – 10%
- Over de volgende € 5000 – 5%
- Over de volgende € 190.000 – 1%
- Over alles hierboven – 0,5% (maximaal € 6.775)
Overigens vindt de buitengerechtelijke fase van de incasso bij Invorderingsbedrijf plaats op basis van no cure, no pay. Als het ons niet lukt om de vordering te innen, dan hoeft u ook niets te betalen. Lukt het ons wel om uw openstaande factuur te innen, dan ontvangen wij als vergoeding de gevorderde incassokosten die in rekening zijn gebracht bij uw debiteur.
Als uw debiteur na een minnelijke incasso niet betaalt, dan kunnen we eventueel een gerechtelijke procedure starten.
FAQ: Hoe lang moet ik een aanmaning maken?
Een aanmaning heeft geen wettelijke vormvereisten, dus u mag ook de lengte van de brief zelf bepalen. Als u de brief als officiële ingebrekestelling of WIK-brief gebruikt, moet deze wel alle benodigde informatie bevatten, zoals het bankrekeningnummer, factuurbedrag, datum, betalingstermijn van 14 dagen, de gevolgen van niet tijdig betalen etc.
Wij raden u aan om te proberen de aanmaning niet langer dan 1 A4’tje te maken. Zo blijft de aanmaning overzichtelijk en makkelijk te lezen.
FAQ: Hoe weet ik of mijn debiteur de brief ontvangt?
Als u een aanmaning stuurt is het altijd verstandig om dat aangetekend te doen. Op die manier kan uw debiteur zich niet beroepen op het excuus dat hij de brief niet ontvangen heeft. Als de belangen groot zijn, kunt u er zelfs voor kiezen de aanmaning door een deurwaarder te laten betekenen.
Heeft uw klant die factuur nog steeds niet betaald? Blijf niet eeuwig wachten en schakel over op No Cure No Pay incasso!
- Géén succes = géén kosten
- 100% uitkering van de hoofdsom
- 95% slagingspercentage
Alstublieft,
Uw download
Voorbeeld aanmaning
Direct aan de slag met het versturen van een aanmaning? Download dan hier uw gratis voorbeeld aanmaning
Download direct